Med kunstig intelligens vil Nævnenes Hus, der er styrelsen for en række offentlige nævn, forkorte og forbedre sagsbehandlingen af sager mellem borgere, virksomheder og myndigheder. Det skal ske med machine learning-teknologi og statistisk modellering, skriver KMD, der leverer løsningerne.
Nævnenes Hus fik i 2020 kritik af Folketingets Ombudsmand for lange sagsbehandlingstider og kaldte det "uacceptabelt". I marts 2021 kom en lignende kritik fra Rigsrevisionen, der for anden gang inden for et år kritiserede Erhvervsministeriet for ikke at have "sikret tilfredsstillende sagsbehandlingstider og produktivitetsforbedringer i Nævnenes Hus".
De nye systemer skal nu hjælpe sagsbehandlerne med at give en mere effektiv proces og en hurtigere og mere ensartet sagsbehandling. Løsningerne skal på tværs af sagsarkiverne finde lignende sager, der kan indgå i beslutningsgrundlaget. Den kunstige intelligens skal ikke træffe afgørelser i sagerne, men blot hjælpe sagsbehandlerne med at finde den fornødne viden, der skal bruges til en afgørelse.
Det virker
- Tidligere kunne en sagsbehandler bruge dage på at finde lignende sager, når en klagesag skulle vurderes. Med den nye AI-løsning kan det gøres på få timer. Potentialet er stort, og derfor har vi valgt at udrulle løsningen fuldt, fortæller vicedirektør i Nævnenes Hus John Grøne.
Brugen af den kunstige intelligens udrulles nu til permanent brug efter at have været et pilotprojekt i tre måneder. Evalueringen af pilotprojektet viste, at mere end 90 pct. at dem, der benyttede systemerne, oplevede at have sparet tid i deres sagsbehandling.
På længere sigt skal systemerne også være med til at skabe mere transparens, så borgere, virksomheder og myndigheder lettere kan finde tidligere afgørelser. Ifølge Nævnenes Hus vil det kunne styrke retssikkerheden og bl.a. spare landets kommuner for lange sagsforløb, der koster tid og ressourcer.
mh
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.