
En lov om styrket forældreansvar med midlertidige stop for børne- og ungeydelse skulle nedbringe børns ulovlige skolefravær, men en Vive-evaluering viser, at det kun sker i meget begrænset omfang. Loven er forbundet med store administrative byrder og rammer iøvrigt socialt skævt, ligesom der er store kommunale forskelle, oplyser Vive (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd).
Fravær er ifølge loven forbudt, hvis det er 15 pct. eller derover, og hvis elevens forældre har undladt at underrette skolens leder om årsagen. Vives undersøgelse bygger på fraværsdata fra 48 kommuner i perioden fra 2017/2018 til 1. kvartal 2022. Den viser ganske vist et sammenfald mellem lovens ikrafttræden og et fald i elevernes ulovlige fravær, men en række forhold taler for, at at andre ting er med til at reducere fraværet på skolerne, siger projektleder Mikkel Kjer:
- Kommunerne har kun i ret begrænset omfang brugt træk i børne- og ungeydelse på baggrund af for højt ulovligt fravær. En del kommuner har mindsket det ulovlige fravær i perioden, selvom de stort set ikke har brugt lovgivningen. Derudover kan vi se, at nogle kommuner allerede før lovens ikrafttræden reducerede det ulovlige fravær.
Mikkel Kjer vurderer derimod, at skolernes store, systematiske arbejde – måske også foranlediget af lovgivningens fokus på det – har medvirket til at reducere det ulovlige fravær.
Administrative byrder
I de næsten 60 interviews Vive har lavet med ansatte i kommuner peger stort set samtlige på, at loven medfører betydeligt flere admininstrative opgaver for lærere, ledere på skolen, sekretærer og forvaltningsaktører.
- Opgaver, som ikke synes at modsvare den ønskede virkning med loven. Kun ganske få interviewede udtrykker en tro på, at et træk i børne- og ungeydelsen kan få eleverne mere i skole, siger Mikkel Kjer.
En implementering af loven i praksis blev dog også udfordret af, at den trådte i kraft kort før covid-19-pandemien, der kan have haft betydning for gennemslagskraften den. Evalueringen skal derfor forståes i sammenhæng med de begrænsninger, pandemien forårsagede, pointerer Vive.
Forskel i praksis
Det er ikke nyt, at der er stor forskel på kommuners og skolers praksis for registrering af ulovligt fravær. Men med den nye lov om forældreansvar bliver det et problem, vurderer Vive.
Den samme handling, fx en uges ferie, kan på nogle skoler registreres som brug af ekstraordinære frihed eller lovligt fravær, mens den på andre kan resultere i ulovligt fravær, som kan føre til et træk i børne- og ungeydelsen.
- Derfor har den samme adfærd vidt forskellige konsekvenser for barnet og familien. Det er også derfor, vi peger på, at forældrene og eleverne i højere grad må have en berettiget forventning om betydelig grad af ensartethed på tværs af skoler og kommuner, som sikrer deres retssikkerhed i disse sager, siger projektlederen.
Social slagside
Vive peger også på, at loven om det styrkede forældreansvar har en individuel og social slagside, der er vigtig i forhold til et kommende lovgivningsmæssige arbejde. Træk i børne- og ungeydelsen rammer fx i højere grad elever, der har udfordringer i livet:
- Vi finder det lidt bekymrende, men nok ikke overraskende, at et træk i børne- og ungeydelsen på baggrund af for højt ulovligt fravær i langt højere grad rammer elever, der har en række alvorlige udfordringer i deres liv. Det kan være psykiske vanskeligheder, misbrug og kriminalitetserfaringer, siger Mikkel Kjer.
Derudover rammer loven også i højere grad elever med forældre i udsatte positioner; forældre, der i forvejen er økonomisk udsatte, men fx også er udfordret psykisk og socialt, konluderer evalueringen bl.a.
Fakta om Vives metoder
- Det kvantitative datasæt består af kommunale fraværsdata, som dækker 48 af i alt 98 kommuner i perioden 2017/2018 til og med 1. kvartal 2022. Disse fraværsdata er koblet sammen med registerdata om elevers demografiske og socioøkonomiske forhold og data om fratagelse af børne- og ungeydelse fra Udbetaling Danmark samt klager og medhold fra Ankestyrelsen.
- Det kvalitative datasæt består af interviews med knap 60 respondenter, som er interviewet i foråret 2022. Respondenterne repræsenterer både lærere, vejledere, ledere og skoleledere, men også skole- og fraværskonsulenter, socialrådgivere, skole- og social-chefer fra seks casekommuner med tilhørende skoler.
Kilde: Vive
Se Evaluering af lov om styrket forældreansvar her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.