ÅRHUS: Hidtil har medarbejderne klikket sig ind på deres håndholdte pc, hver gang de enten ankommer til eller forlader borgerens hjem. Men fra mandag den 21. september fjernes kravet om registrering af 'komme og gå tidspunkter'.
- Hvis det ikke giver mening, så skal det afskaffes. Den indstilling, at vi gør tingene per automatik, fordi vi en gang har indført det, skal vi væk fra, siger rådmand for Sundhed og Omsorg, Dorthe Laustsen (SF).
Med forslaget imødekommer rådmanden også et ønske fra FOA om at afskaffe den unødvendige registrering.
Initiativet er et led i det omfattende projekt Kontrolfri Zone, der har til formål at give medarbejderne mere tid til at løse deres kerneopgaver og styrke medarbejdernes arbejdsglæde.
- Vi er hele tiden i gang med at afbureaukratisere ældreplejen. Og i Århus har vi taget et dristigt skridt ved at vende bevisbyrden om, sådan at en regel er unødvendig, indtil det modsatte er bevist, siger rådmand for Sundhed og Omsorg Dorthe Laustsen.
Fakta
Formålet med Kontrolfri Zone er, at afskaffe unødvendig dokumentation. Regler og arbejdsgange skal forenkles. Omfanget af kontrol og målinger skal mindskes. Fokus skal flyttes fra kontrol og målinger til god ledelse og dialog.Siden projektet blev søsat er der fremsat i alt 133 forslag til forenklinger. Læs mere om Kontrolfri Zone på www.kontrolfri.dk.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.