
Stordagplejer, hvor flere dagplejere deles om at passe børn, kan være på vej til at brede sig. Det konkluderer Fagbladet FOA på baggrund af et svar fra Børne- og Undervisningsministeriet til Ankestyrelsen.
Flere kommuner har set stordagplejer som en alternativ løsning, når der mangler pasningspladser, fordi for få har lyst til et dagplejerjob med en 48 timers arbejdsuge. Ved fx at lade tre dagplejere deles om at passe otte børn og op til to gæstebørn har det været muligt at tilbyde en almindelig arbejdsdag.
I august 2022 klagede pædagogernes fagforening Bupl imidlertid til Ankestyrelsen over den type stordagplejer, som ikke er indrettet i dagplejerens hjem, men i kommunale lokaler - nærmere bestemt fem specifikke stordagplejer i Hedensted.
- Ved at oprette stordagplejer slipper kommunen uden om en række lovkrav og får små discount-vuggestuer. Men det er efter vores opfattelse et klart brud på dagtilbudsloven. Der er jo ikke tale om børnenes hjemlige miljø, når de passes i pavilloner ved en skole, en nedlagt specialbørnehave eller i tidligere undervisningslokaler, sagde Bupl's næstformand Birgitte Conradsen.
Det siger loven
I dagtilbudsloven står der om dagpleje, at de kan etableres "i dagplejerens eller børnenes private hjem eller i andre lokaler i børnenes hjemlige miljø."
I den tilhørende vejledning står: "Dagplejen adskiller sig fortrinsvis fra daginstitutioner ved, at pasningen omfatter et mindre antal børn, og at pasningen som udgangspunkt foregår i enten dagplejerens eller børnenes private hjem. Det forudsættes, at dagplejeren eller barnet har tilknytning til det hjem eller lokale, der benyttes til dagplejen. Dette betyder, at dagplejen skal etableres i dagplejerens private hjem, børnenes private hjem eller i andre velegnede lokaler i børnenes hjemlige miljø, eksempelvis i boligbebyggelse eller bofællesskaber i børnenes hjemlige miljø."
Daværende børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) var enig.
- At lave stordagplejer, som vi ser dem skyde op uden for barnet og dagplejerens eget hjem, er bestemt ikke meningen med dagtilbudsloven. Vi har kun de to former for kommunal børnepasning, som er dagpleje og daginstitution, og sådan skal det blive ved med at være, sagde hun dengang til Jyllands-Posten.
Hun tilføjede, at hun ville afvente Ankestyrelsens behandling af Bupls klage.
Ikke for snæver fortolkning
Den afventer parterne stadig. Men i et endeligt svar til Ankestyrelsen om lovligheden opfordrer Børne- og Undervisningsministeriet ifølge Fagbladet til, at der i lyset af udfordringerne med at rekruttere dagplejere er brug for fleksible rammer for dagtilbud, og at kommunerne derfor ikke bør lave en snæver fortolkning af reglerne for dagpleje i andre lokaler end private hjem.
"Samlet er det derfor ministeriets opfattelse, at den kommunale praksis i Hedensted er i overensstemmelse med dagtilbudslovens regler om dagpleje. Som anført har ministeriet herved dog ikke taget stilling til den konkrete placering af de omhandlede stordagplejere," hedder det.
Mens Bupl er imod stordagplejerne, fordi der ikke er krav om pædagogisk personale, glæder meldingen FOA, som organiserer de ufaglærte dagplejere. Kommunerne kan nu gå i gang med konkrete overvejelser om, hvor de kan etablere stordagpleje, mener Kim Henriksen, formand for Pædagisk Sektor i FOA.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.