Arbejdsgruppen for en national strategi for natur, teknik og sundhed er klar med sine anbefalinger - bl.a. at kommunerne skal have naturfagsstrategier
Naturfag er ikke kedeligt. Alligevel har danske unge ligesom andre unge i den vestlige verden i flere år fravalgt naturfag, naturvidenskab, tekniske fag og ingeniørvidenskab.
For at styrke interessen for naturvidenskab nedsatte Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet en arbejdsgruppe, som skulle skomme med forslag til en national strategi for natur, teknik og sundhed.
Rapporten foreslår 10 konkrete initiativer:
1. Undervisningens indhold og form udvikles og fornyes i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
2. Efteruddannelsesprogram for grundskolelærere.
3. Målbeskrivelser for undervisning i natur, teknik, sundhed og matematik sammentænkes.
4. Kommunale naturfagsstrategier senest i 2010 og natur, teknik og sundhed som indsatsområde i de kommunale kvalitetsrapporter.
5. Bedre læreruddannelse i naturfagene gennem ligestilling af linjefagene og indførelse af fælles didaktisk modul.
6. Professionshøjskoler og universiteter styrker lærerkompetencer gennem sammenhængende uddannelser.
7. Nye flerfaglige videregående uddannelser inden for natur-, teknik- og sundhedsområdet.
8. Styrket kontakt mellem virksomheder og skoler inden for natur-, teknik- og sundhedsområdet.
9. Naturfagsdidaktik opprioriteres som strategisk forskningsområde.
10. Oprettelse af et nationalt Center for Natur, Teknik og Sundhed.
- Et vigtigt element er at inddrage også de mange eksterne aktører som museer, science-centre samt offentlige og private virksomheder på koordineret vis.
- Et fælles løft forudsætter en fælles forståelse hos de offentlige myndigheder, erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne, udtaler arbejdsgruppens formand Nils O. Andersen.
For at styrke interessen for naturvidenskab nedsatte Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet en arbejdsgruppe, som skulle skomme med forslag til en national strategi for natur, teknik og sundhed.
Rapporten foreslår 10 konkrete initiativer:
1. Undervisningens indhold og form udvikles og fornyes i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
2. Efteruddannelsesprogram for grundskolelærere.
3. Målbeskrivelser for undervisning i natur, teknik, sundhed og matematik sammentænkes.
4. Kommunale naturfagsstrategier senest i 2010 og natur, teknik og sundhed som indsatsområde i de kommunale kvalitetsrapporter.
5. Bedre læreruddannelse i naturfagene gennem ligestilling af linjefagene og indførelse af fælles didaktisk modul.
6. Professionshøjskoler og universiteter styrker lærerkompetencer gennem sammenhængende uddannelser.
7. Nye flerfaglige videregående uddannelser inden for natur-, teknik- og sundhedsområdet.
8. Styrket kontakt mellem virksomheder og skoler inden for natur-, teknik- og sundhedsområdet.
9. Naturfagsdidaktik opprioriteres som strategisk forskningsområde.
10. Oprettelse af et nationalt Center for Natur, Teknik og Sundhed.
- Et vigtigt element er at inddrage også de mange eksterne aktører som museer, science-centre samt offentlige og private virksomheder på koordineret vis.
- Et fælles løft forudsætter en fælles forståelse hos de offentlige myndigheder, erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne, udtaler arbejdsgruppens formand Nils O. Andersen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.