
Flere og flere folkeskoler har ikke længere en fast pedel.
I 2010 var der flere end 2.200 ansat som teknisk servicepersonale – i folkemunde pedeller – på landets folkeskoler. I dag er der færre end 1.000 tilbage. Det skriver Fagbladet FOA.
Udviklingen mærkes tydeligt ude på skolerne, fortæller Dorte Andreas, formand for Skolelederne.
- Pedellen er ikke kun en, der skifter lysstofrør. Det er en kollega, som også kender børnene og kulturen på skolen. Når pedellen ikke længere er en fast del af skolens fællesskab, mister vi en vigtig relation.
- Der er for eksempel mange elever, som finder ro og motivation ved at følge pedellen og hjælpe med små opgaver. Den mulighed mister vi og eleverne, siger hun.
Ejendomsservicetekniker Steen Warrer Jensen, der tidligere var fast pedel på en skole, genkender problematikken.
- Jeg har ikke længere så meget overskud til at ’få hjælp’ af de elever, der har svært ved at sidde stille. Altså dem, der har brug for at komme ud og ’afreagere’ for at kunne rumme den almindelige undervisning, siger han.
Kommuner samler personale
Det markante fald i pedeller hænger sammen med, at mange kommuner i stigende grad samler det tekniske servicepersonale i fælles ejendomscentre.
Det er blandt andet sket i Køge Kommune, hvor Steen Warrer Jensen arbejder.
Tidligere var han og kollegerne ansat direkte på de enkelte skoler. Nu er de ansat i det centrale ejendomscenter og dækker typisk flere skoler og institutioner.
- Vi har mistet noget af tilknytningen til skolerne, og vi må prioritere i opgaverne. Vi er jo ikke flere ansatte, end at det kun lige kan hænge sammen, siger Steen Warrer Jensen, der også er tillidsrepræsentant.
Lucas Cone, adjunkt i pædagogik ved Københavns Universitet, kalder faldet i antal faste pedeller for bekymrende.
Han har lavet forskning, der viser, at pedellen har stor betydning for elevernes trivsel og skolens læringsmiljø.
- Skolen skal være et godt sted at være, før den kan være et godt sted at lære. Pedellerne er med til at skabe den trygge ramme. Men når vi ikke forstår værdien af deres ’usynlige arbejde’, fordi det er svært at måle, ender vi med at spare det væk. Og så opdager vi først bagefter, hvad vi har mistet, siger Lucas Cone.
I FOA opfordrer sektorformand Thomas Brücker til, at det tekniske servicepersonale bevarer en stærk tilknytning til de enkelte skoler, selvom de er ansat centralt.
- Hvis man blot møder ind centralt og bliver sendt ud, hvor der er behov, så mister man kontakten med skolen. Det er en rigtig dårlig idé. Og hvis det handler om, at der ikke er medarbejdere nok, er vi ude på et skråplan, som ingen tjener på, siger sektorformanden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.