dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Rådmand i reklame får kritik

Århus' børnerådmand Louise Gade ses på forsiden af it-firmas reklamemagasin - men hun afviser kritik af at profilere et enkelt firma
8. NOV 2006 10.56
Det møder kritik, at børnerådmand Louise Gade (V) medvirker i et reklamemagasin for it-udviklingsfirmaet SAS Institute.

Rådmandens ansigt pryder hele forsiden, og på side fire i magasinet fortæller hun om samarbejdet mellem SAS Institute og kommunens Børn & Unge afdeling om at udvikle et program, hvor medarbejderne løbende kan tage temperaturen på problemer blandt børn og unge, skriver Århus Stiftstidende.

Dermed melder Louise Gade sig i rækken af reklamerende politikere, hvor senest vicestatsminister Bendt Bendtsen (K) og forskningsminister Helge Sander (V) har markeret sig. Så sent som i går slog statsminister Anders Fogh Rasmussen fast, at ministre skal undlade at medvirke i reklamer.

Og det skulle også Louise Gade have ladet være med, mener politisk ordfører i Århus Byråd, Jacob B. Johansen (S):
- Principielt bør en politiker ikke favorisere bestemte firmaer eller produkter. Og den reklame, Louise Gade medvirker i, er indirekte en favorisering af et bestemt produkt, siger han, der dog ikke mener, det er muligt at nedsætte regler for, i hvilke sammenhænge politikere må optræde.

Louise Gade afviser, at hun er gået over stregen:
- Jeg har nøje overvejet min medvirken og har kun ladet mig interviewe til magasinet, fordi interviewet handler om et enestående udviklingsarbejde, som kommunens Børn & Unge-afdeling har lavet sammen med SAS Institute. Og jeg gør det med et interview, der lige så godt kunne have stået i Børsen, Århus Stiftstidende eller en tredje avis, siger hun.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/raadmand-i-reklame-faar-kritik

GDPR