Sådan konkluderede 180 trafikeksperter og politikere i formiddag, da de fløjtede afgang for Danmarkshistoriens hidtil største trafikinvestering: En bro fra Kalundborg over Samsø til Jylland.
Med hurtigtog vil det betyde, at rejsende fremover kan komme fra Århus til København på en time. I dag tager det tre timer og et minut.
Borgmester i Århus, Nicolai Wammen (S), indledte konferencen med en konstatering af, at konferencen kan føre til en revolution i dansk infrastruktur.
- En bro over Kattegat vil få endnu større betydning for Danmark end Storebæltsforbindelsen har haft, sagde Nicolai Wammen.
- For mig er det ikke spørgsmål om vi skal have en bro over Kattegat, men hvornår. Både Øst- og Vestdanmark vil få ny vækst og fremgang.
Gammelt projekt
Han ridsede en lang række fordele ved den hurtige forbindelse mellem hovedstaden og Jylland op:
* Den vil føre til vækst.
* Der vil være store tidsmæssige besparelser.
* Meget af trafikken over belastede Fyn vil kunne ledes mod nord.
* Transporten med færger og fly vil kunne undgås.
* Det vil have stor betydning for forbruget af energi og udslippet af CO2.
* Afhængigheden af Storebæltsforbindelsen bliver mindre.
* Danmark vil blive lammet, hvis Storebæltsbroen påsejles og må lukkes i en længere periode. Bare for at nævne nogle af argumenterne.
Alex Landex fra Center for Trafik og Transport har forsket i jernbaner:
- Danmark har Europas næst-langsomste tog. Vi har næst-flest tog på skinnerne, konstaterede Alex Landex.
Kort sagt: Danmarks togforbindelser er elendige sammenlignet med andre europæiske lande. Og det er en årsagerne til, at så mange kører i bil.
- Da der blev indført højhastighedstog mellem Madrid og Sevilla steg antallet af togrejsende fra 14 procent til 54 procent.
Hvis der laves en Kattegatbro, så vil folk ikke alene kunne rejse hurtigere. Operatøren på banen skal også bruge færre togsæt. I dag benyttes 13 togsæt til strækningen Århus – København. Med en Kattegatbro, vil det kunne nedbringes til fem.
- Den eneste ulempe ved en Kattegatbro er anlægsinvesteringen. Men det er en målrettet investering, der vil give øget mobilitet, forbedre miljøet og få flere til at tage toget.
Formand for Region Midtjylland, Bent Hansen (S), sagde, at næste skridt nu bliver at nedsætte en Kattegat-komité, der skal sætte fart på projektet.
Flere politikere og trafikministeren støtter en bro over Kattegat.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.