
Der er brug for initiativer, som får eleverne op af stolen og i bevægelse i løbet af skoledagen.
Sådan lyder det fra Dansk Skoleidræt, som peger på den positive effekt, som den prioritering kan have for elevernes trivsel.
- Vi ved fra undersøgelser de senere år, at mange børn ikke trives i skolen af den ene eller anden årsag. Samtidig findes der en betydelig dokumentation for, at fysisk aktivitet er et effektfuldt virkemiddel til at understøtte børn og unges trivsel, siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Organisationen opfordrer derfor til at få læring med kroppen centralt ind i fagene. Men også bevægelse på andre tider af skoledagen er det vigtigt at indtænke.
På tværs af klassetrin
Dansk Skoleidræt opfordrer derfor landets skoler til at kaste sig over bevægelsesaktiviteter, der styrker relationerne mellem elever på tværs af klassetrin.
For elever i 4.-6. klasse kan det være som såkaldte Legepatrulje-instruktører, hvor de uddannes til at stå for lege og aktiviteter i frikvartererne for de mindre elever i indskolingen.
Og relationerne mellem store og små elever har betydning for deres trivsel, viser en ny evaluering fra Dansk Skoleidræt.
Her vurderer næsten halvdelen af lærerne, der har svaret, at Legepatruljen har bidraget til, at flere elever er blevet en del af klassefællesskabet.
For Legepatrulje-tovholdere, som er en lærer eller pædagog på hver enkelt skole, vurderer 84 procent, at Legepatruljen betød, at flere kommer med i fællesskabet i frikvartererne.
Rollemodeller
- Legepatruljen tilbyder et trygt rum for deltagelse, uanset om man har en legekammerat eller ej, siger Jacob Have Nielsen, videnskonsulent i Dansk Skoleidræt.
Han peger på, at for de større elever er det godt at være rollemodeller for de mindre og lære at støtte og trøste.
Mens de små elever vokser og får flere sociale kompetencer gennem de erfaringer, de har med Legepatrulje-instruktørerne.
Evalueringen viser også, at 22 procent af klasselærerne svarer, at Legepatruljen har en positiv effekt på den generelle trivsel for eleverne.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.