Arbejdet med at opspore kontakter til coronasmittede danskere skal styrkes, mener regeringen, som vil bede administrationsselskabet ATP om hjælp. Planen er, at ATP skal stille 700 medarbejdere til rådighed og etablere et callcenter, der skal styrke arbejdet, oplyser Beskæftigelsesministeriet.
Regeringen vil inddrage Folketinget i det videre arbejde, oplyses det. Regeringen er dog klar med økonomien, så ATP kan gå i gang med at forberede etableringen af callcentret.
Ifølge sundhedsminister Magnus Heunicke (S) har smitteopsporingen ikke fungeret godt nok. Blandt andet kunne den i december ikke følge med smitteudviklingen. Mange blev først kontaktet, flere dage efter at de var konstateret smittet.
- Derfor har vi brug for markant oprustning med nye kræfter, der har konkret erfaring med den slags arbejde, nu hvor vi ruster os til en situation, hvor de mere smitsomme mutationer tager over, siger han.
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) glæder sig over, at ATP er parat til at hjælpe.
- ATP har stor erfaring med at oprette og styre callcentre, der kræver, at mange er klar ved telefonenerne. Det er der brug for, siger han.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.