

Særlige behov spænder ikke ben for, at børn kan trives i en almindelig folkeskoleklasse. Det viser en analyse fra KL's nyhedsbrev Momentum.
Da Folketinget i 2012 satte et mål om, at 96 pct. af alle skolebørn skal modtage undervisning i den almene folkeskole, skabte det frygt for, hvordan det ville gå de specialskoleelever, der skulle flyttes tilbage til folkeskolen.
Men analysen fra Momentum, der er foretaget på baggrund af den nationale trivselsmåling blandt elever på folkeskoler og specialskoler, viser stort set ingen forskel på trivslen blandt eleverne i specialskoler og dem, der er tilbageført fra specialskole til folkeskolen.
'Ingen en-til-en-holdning'
Spørger man skoleforskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at alle inklusionsproblemer er løst.
- Trivsel og faglighed går hånd i hånd, men det er ikke et 1:1-forhold. Eleverne lærer ikke nødvendigvis mere, bare fordi de trives. Tallene tegner et helt overordnet billede, så det er vigtigt, at man fra kommunernes side fastholder fokus på, at der stadig er udfordringer, siger han.
Tallene viser, at 88 pct. af de 'tilbageførte' elever føler, at deres sociale trivsel er over middel. Det gælder 93 pct. af de almene elever. Til gengæld svarer kun 77 pct. af de 'tilbageførte' børn, at deres faglige trivsel er over middel. 83 pct. af de almene børn føler til gengæld, at deres trivsel er over middel, og det samme mener 80 pct. af dem, der stadig går i specialklasser.
Kan gå ud over fagligheden
Og Andreas Rasch-Christensen er ikke ene om at være skeptisk. Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, frygter også, at fagligheden risikerer at sakke agterud.
- De tilbageførte børn trives nogenlunde lige så godt som børn i specialtilbud, men de ligger ikke helt i top, og det skal man være opmærksom på. Samtidig er der også faglige udfordringer, siger hun.
Alligevel er den lidt højere faglige trivsel ikke nok til at droppe inklusionen, lyder det fra Mette With Hagensen.
- Isoleret set kan faglighedstallene indikere, at det er bedre, at børnene går i særtilbud, men det har også en stor betydning for dem, at de er en del af en klasse og et socialt fællesskab, siger hun.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.