SYDDANMARK: Region Syddanmark var ikke mindre end 17 måneder om at svare en borger på et spørgsmål, som efter regionens vurdering var både indviklet og tidskrævende. Folketingets ombudsmand var inde over sagen - og også Statsforvaltningen, der nu har omtalt sagen i en ny afgørelse.
Borgerens anmodning om aktindsigt kom 17. december 2014 og gjaldt en tjenestemandsundersøgelse, et bilag til et dagsordenspunkt på et regionsrådsmøde, samt diverse korrespondance, herunder en e-mail med titlen 'Patentsag om antiresistens'.
Da det trak ud med svar - over et år - gik borgeren i april 2016 til Ombudsmanden, der omgående gik til Statsforvaltningen, som fører tilsyn med regionerne på det punkt.
Aktindsigten er nu blevet leveret - 14 dage efter den rykker - og derfor rejser tilsynet ingen tilsynssag, men holder sig til at konstatere, at regionen ikke sørgede for at oplyse borgeren tilstrækkeligt - hverken om grunden til ventetiden eller om et forventet tidspunkt for svar.
Regionen begrundede ifølge afgørelsen den lange sagsbehandlingstid med, at 'sagens mange aspekter krævede inddragelse af forskellige afdelinger i regionen samt en stor grad af koordinering mellem disse afdelinger', at sagen var både juridisk og fagligt kompleks - og vedrørte tre oprindelige anmodninger om aktindsigt.
Dertil kom, at der 'på grund af sagens tidsmæssige udstrækning er mange medarbejdere, der tidligere har været involveret i forskellige dele af sagen, der ikke længere arbejder i regionen'.
Regionen havde i første omgang opgivet at levere aktindsigten inden for de lovmæssige syv dage, fordi den var for omfattende, men havde iøvrigt ikke givet besked om den vurdering til borgeren.
Efter tilsynets mellemkomst blev svaret leveret - og ventetiden beklaget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.