dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Allerede for fem år siden var der fuld gang i byggeriet af Femernforbindelse. Her ser man, hvordan der lægges tonsvis af sten i vandet til en mole i forbindelse med byggeriet af forbindelsen. (Arkivfoto)
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Tidsplanen for Femern-forbindelsen er væsentligt udfordret

Forsinkelser på nedsænkningsfartøj betyder, at Femern Bælt-forbindelse muligvis ikke vil stå klar i 2029.
28. MAR 2025 6.01

Der er en sandsynlighed for, at Femern Bælt-forbindelsen ikke kommer til at stå klar i 2029, som ellers har været planen. Det fremgår af Sund & Bælts årsrapport for 2024.

- Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er væsentligt udfordret, lyder det i årsrapporten.

Det er Sund & Bælt, der står for den danske side af byggeriet.

Skyldes specialbyggede fartøjer

Femern Bælt-forbindelsen er en 18 kilometer lang undervandstunnel, der skal forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Femern i Tyskland. Årsagen til at tidsplanen er skredet, skyldes forsinkelser på det sidste af fire specialbyggede fartøjer, der skal stå for at nedsænke tunnelelementerne til byggepladsen.

Det første tunnelelement skulle være nedsænket i slutningen af 2024, men det vil først ske i år, lyder det i årsrapporten.

Tidsplanen vil blive revurderet, når det første tunnelelement er nedsænket. Tunnelen skal bestå af en firesporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane. Der er dog også udfordringer med tidsplanen for jernbanedelen, oplyste transportminister Thomas Danielsen (V) til Ekstra Bladet i efteråret sidste år. En eventuel forsinkelse skyldes problemer på den tyske side af byggeriet.

Forsinkelse kan vare fem år

Folketingets transportordførere er blevet oplyst om, at en mulig forsinkelse kan vare op til fem år. For nylig skrev Børsen på baggrund af en aktindsigt, at den tyske regering har foreslået at udskyde togtrafikken over Femern Bælt-forbindelsen. Den anmodning har Transportministeriet dog afvist.

Samtidig understregede ministeriet vigtigheden af, at aftalen om Femern Bælt-forbindelsen blev overholdt. Projektet om Femern Bælt-forbindelsen blev politisk besluttet af den danske og tyske regering i 2007. Tunnelen skal afkorte rejsetiden fra Sjælland til Tyskland. Togturen fra København til Hamburg vil blive afkortet med cirka 160 kilometer og omkring to timer, fremgår det af Transportministeriets hjemmeside.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/tidsplanen-for-femern-forbindelsen-er-vaesentligt-udfordret

GDPR