
VIBORG: Ordene "glæd dig" skal ikke længere fungere som Viborgs slogan, selvom der endnu ikke er fundet et nyt. Det har kommunens økonomi- og erhvervsudvalg besluttet, fremgår det af referatet.
Udvalget mener, at intet slogan er værd at foretrække fremfor et dårligt et, indtil det rette er fundet. Forklaringen lyder ifølge viceborgmester Mads Panny (S), at "glæd dig" aldrig rigtigt har fanget an, siger han til Viborg Stifts Folkeblad.
Beslutningen blev endegyldigt truffet i udvalget onsdag, men har været undervejs længe. Allerede i maj tog kommunen de første skridt på vejen mod et nyt slogan og lavede en intern afsøgning i jagten på nogle bedre ord til at profilere kommunen.
I august var der endnu ikke gevinst. Derfor besluttede udvalget at nedsætte en arbejdsgruppe på tærs af forvaltningen og lokale interesseorganisationer. Heriblandt Business Viborg, Vi-Er-Viborg og Idrætsrådet. Det var også her, at kommunen indså, at intet brand nok var at foretrække fremfor det gamle, og vedtog, at "glæd dig" ikke længere skulle bruges.
Fokus på grundfortællingen
Jagten på et nyt slogan til at erstatte det mere end ti år gamle "glæd dig" har således vist sig svær. Ikke fordi kommunen ikke har nok at byde på, ifølge den arbejdsgruppe, der er sat på opgaven. Udfordringerne går på at finde lige netop de ord, der rummer det hele: der både kan reklamere for kommunen som bopæl og detination for turister, og som vil møde bred lokal opbakning. Samtidig skal sloganet være fængende og tidssvarende.
Kommunen har for nuværende valgt at fokusere på at styrke grundfortællingen om Viborg på tværs af foreninger, lokalsamfund og organisationer. På den måde håber kommunen at komme nærmere, hvilke ord, der skal brande Viborg i fremtiden.
Dårlig branding
Historien viser da også, at flere kommuner i samme proces har trådt slemt ved siden af gennem tiden. Aarhus er i flere omgange blevet brugt som skræmmeeksempel.
I 2011 valgte kommunen at erstatte byens folkekære slogan "Smilets by" med det erhvervsvenlige og internationale '"Aarhus - Danish for progress". I kølvandet på rebrandingen fulgte hån og latterliggørelse, og kommunen valgte derfor at droppe det og er i dag officielt brandløse, men bruger sloganet "With Aarhus" i international sammenhæng.
Også Vejles "Vejle med vilje" og Lejres "den økologiske kommune" går igen som eksempler på knapt så gode slogans.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.