Nogle har købt sig et nyt slogan, mens andre har lavet film, udviklet fortællingen om kommunen og uddelt bolsjer og navnesutter – alt sammen for at reklamere for sig selv og få borgere og virksomheder til at flytte til netop deres kommune, skriver Jyllands-Posten.
Avisen har søgt aktindsigt i kommunernes udgifter til branding, bosætningskampagner og erhvervstiltrækning i denne valgperiode, dvs. siden den 1. januar 2014. 88 af landets 98 kommuner har svaret, og de samlede udgifter beløber sig til 205 mio. kr.
De fleste af udgifterne er 'efter min bedste vurdering spildte penge', vurderer Jesper Bo Jensen, ekspert i bosætning og direktør i Center for Fremtidsforskning.
- Man kan ikke brande sig til at tiltrække indbyggere. Kommunerne skal i stedet sørge for at have nogle gode tilbud til børnefamilier – sørge for, at institutioner og skoler er rangeret godt, og at de områder, som man udstykker til beboelse, ligger geografisk fornuftigt, siger han.
Professor ved Syddansk Universitet Anne-Mette Hjalager har i en årrække forsket i landdistriktsudvikling. Også hun sætter spørgsmålstegn ved, om kommuners kampagner for at tiltrække borgere og virksomheder har en særlig stor effekt:
- Virksomheder flytter stort set aldrig længere end 15 km væk fra udgangsstedet. Og befolkningens bosætning er en kompleks størrelse. Det hele skal hænge sammen med typisk to job, børnenes skole, boligpriser, transport, fritidsaktiviteter og meget mere – det handler ikke om et smart slogan.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.