
VIBORG: Borgerne bliver bedre og bedre til at betjene sig selv på bibliotekerne, og derfor er der mindre brug for hjælp fra bibliotekarer. Så hvordan undgår man, at bibliotekarerne spilder deres tid på at være tilgængelige for borgere, som klarer sig selv?
Viborg Kommune har ti biblioteksfilialer, og her har man via et nyt telefonsystem fundet en løsning, som efter bibliotekets mening vil løfte serviceniveauet for borgerne.
Med det nye system øges borgerne mulighed for at ringe til en bibliotekar til 50 timer om ugen svarende til åbningstiden på hovedbiblioteket, fordi én bibliotekar vil kunne tage opkald fra samtlige filialer, og det er nemt at skifte mellem, hvem der passer telefonen.
- Med det nye telefonsystem er alle borgere sikret professionel bibliotekarhjælp mange timer dagligt frem for få timer om ugen, hvor der fysisk var en bibliotekar at spørge på lokalbiblioteket, siger Britta Thuun-Petersen, biblioteks- og borgerservicechef.
Der er tale om systemet Trio, som kommunen i forvejen kender fra rådhusets borgerservice.
Bemandede timer veksles til aktiviteter
Samtidig skæres den bemandede åbningstid i flere af filialerne ned til nogle få timer én eller tre dage om ugen. Resten af tiden - kl. 7-22 - skal borgerne her selv låse sig ind og betjene sig selv.
- Vi har vekslet bemandede timer til, at vi nu får tid til at lave flere kulturaktiviteter ude i lokalsamfundene. For mens der er mindre brug for hjælp til at låne materiale, stiger efterspørgslen på kulturelle arrangementer, fortæller Britta Thuun-Petersen til DK Nyt.
Hvilke kulturelle aktiviteter, der bliver tale om, varierer fra lokalsamfund til lokalsamfund - om der fx er mange børnefamilier eller mange ældre. Seks lokale dialogmøder har givet input til så forskellige aktiviteter som bogcafé, Kend din by med besøg hos en lokal virksomhed og sanglege og højtlæsning for dagplejebørn.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.