
Mange unge i 10. klasserne føler sig ensomme. I Landsforeningen af 10. klasser (LA10) ønsker man, at arbejdet med at styrke elevernes sociale kompetencer for fremtiden bliver en integreret del af skoledagen på 10. klassecentre over hele landet. Det oplyser Mary Fonden.
I disse uger starter elever, der netop har afsluttet folkeskolen, et nyt kapitel. En stor gruppe skal videre på en ungdomsuddannelse, andre har valgt at tage 10. klasse på efterskole, mens en mindre gruppe er startet på et 10. klassecenter.
De unge, der starter i et 10. klassecenter, adskiller sig fra de andre grupper ved at være mindre uddannelsesparate og mere sårbare på en lang række sociale parametre.
Eleverne kommer i langt højere grad fra uddannelsesfremmede hjem, de har væsentligt lavere karakterer i 9. klasse og de er mindre afklarede og motiverede for at tage en ungdomsuddannelse [EVA 2020 - elevernes syn på 10. klasse].
Trivsel skal på skemaet
Men i modsætning til deres tidligere klassekammerater, der fortsatte i 10. klasse på en efterskole, har eleverne på landets 10. klassecentre ikke mulighed for at styrke deres sociale kompetencer, når skoledagen slutter.
Derfor vil LA10 nu gøre arbejdet med elevernes trivsel til en integreret del af skoledagen. I første omgang tager tre pilotskoler fra henholdsvis Skive, Roskilde og Esbjerg del i projekt Me&We.
Skolerne skal afprøve metoder og øvelser og bidrage med erfaringer til et endeligt program, som kan udbydes til 10. klassecentre over hele landet i 2023.
Efterspørger fokus på det sociale
Mia Pedersen er leder af 10. klassecenteret Studie 10 i Esbjerg og sidder i bestyrelsen i LA10. Hun fortæller, at de på centrene oplever, at eleverne i stigende grad efterspørger et større fokus på det sociale:
- De unge siger selv, at det sociale gerne må fylde mere, og samtidig efterspørger de nogle redskaber, der kan hjælpe dem til og overbevise dem om, at de kan komme ud efter 10. klasse og lykkes i livet.
På Studie 10 i Esbjerg har man tidligere arbejdet med elevernes trivsel gennem forskellige projekter, men Me&We adskiller sig på flere områder.
- Tidligere projekter har været i en afgrænset periode. Me&We skal vi arbejde med kontinuerligt gennem hele året - årgang efter årgang. Og så er forskellen jo også, at det er os lærere, der er blevet uddannet til at arbejde med det her. Jeg tror derfor også, at det kan styrke relationerne mellem lærere og elever, siger hun.
Mia Pedersen er selv blandt de lærere, der blev uddannet i at arbejde med Me&We i foråret, og hun fortæller, at man i Esbjerg allerede nu, ser en effekt af arbejdet.
- Vi har jo kun arbejdet med Me&We i to-tre uger nu, men i går kom en lærer til mig og sagde "det er helt vildt, som eleverne er åbnet op og taler med hinanden. Det der Me&We, jeg tror sgu det virker!" Og det er jo bare fedt, siger hun.
Oplagt at udbrede Me&We til den almene 10. klasse
Mary Fonden, der er en af samarbejdspartnerne bag Me&We, mener også, det er oplagt at udbrede projektet til flere ungegrupper. Direktør i Mary Fonden Helle Østergaard udtaler:
- Der er ingen tvivl om, at det er bydende nødvendigt at arbejde systematisk med at forebygge mistrivsel og ensomhed blandt unge, og nu har vi et redskab, som vi både kan se og måle, gør en positiv forskel. Derfor giver det så meget mening også at tilbyde Me&We til unge i landets 10. klassecentre.
Me&We er skabt i et samarbejde mellem Mary Fonden, Efterskoleforeningen og Just Human. Projektet er støttet af Tuborgfondet. Skoleåret 2022/2023 er et opstartsår for Me&We i 10. klassecentre.
10. klassecentre i Skive, Roskilde og Esbjerg samarbejder i år med Mary Fonden og Just Human om at afprøve og udvikle Me&We til den almene 10. klasse. Erfaringerne skal bruges til at tilpasse projektet, så Me&We fra 2023 kan tilbydes til alle landets 10. klassecentre i en version, der er tilpasset målgruppens ønsker og behov.
rmn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.