
Siden skandalen sidste år, hvor en lang række opkald til akuttelefonen 112 i især Region Hovedstaden gik tabt i omstillingen, har en taskforce arbejdet på forslag til, hvordan systemet kan gøres mere robust og trygt. Det er nu resulteret i en afrapportering med 18 anbefalinger, oplyser Danske Regioner. Nogle af dem er allerede sat i værk.
Det fremgår blandt andet, at alle regioner har haft stort fokus på at nedbringe sidste sommers høje antal såkaldte overløbshændelser, hvor regionens vagtcentral ikke har ledig kapacitet til at overtage 112-opkaldet. Samtlige regioner har iværksat en række konkrete tiltag for at øge deres kapacitet til at besvare sundhedsrelaterede 112-opkald.
Taskforcens afrapportering viser samtidig, at andelen af overløbshændelser er faldet på landsplan fra september 2021, da andelen var på sit højeste, til de seneste opgørelser i marts 2022. Det er sket til trods for et fortsat historisk højt antal sundhedsrelaterede 112-opkald.
Taskforcen har i den forbindelse forholdt sig til, hvordan ressourcerne bruges bedst muligt set i lyset af presset på det akutte sundhedsvæsen.
- Taskforcens anbefalinger afspejler, at det rigtige svar på et 112-opkald ikke altid er en ambulance. Det præhospitale område er inde i en spændende udvikling, hvor det ikke længere bare handler om at få folk kørt hurtigt på hospitalet, men at sikre, at patienterne får den helt rigtige hjælp, siger Anders Kühnau (S), formand for Danske Regioner.
Taskforcen har bestået af regionerne, Rigspolitiet, Hovedstadens Beredskab, Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet, og Danske Regioner har haft formandskabet ved Erik Jylling.
Rapporten med de 18 anbefalinger kan findes her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.