
AARHUS: Virtuelle møder og distancearbejde har gjort det mindre nødvendigt at være fysisk til stede på arbejde, og derfor er der behov for færre kvadratmeter til administrationen.
Det mener byrådet i Aarhus, som nu arbejder hen imod at spare minimum ti procent af arealet i kommunens administrationsbygninger.
Samtidig vil kommunen understøtte nye måder at arbejde på, hvor kontorfællesskaber indrettes, så der er rammer og rum til både individuel fordybelse, gruppesamarbejde og virtuelle møder med en eller flere deltagere.
Hensyn til forskelle
Man lover dog at tage højde for, at der i kommunen er mange forskellige typer medarbejdere, jobfunktioner, borgerbetjening osv.
- Det sker selvfølgelig under hensyntagen til medarbejdertrivslen samt den forskellighed, der er i de kommunale arbejdspladser, siger direktør i Teknik og Miljø Henrik Seiding.
Der er i øjeblikket gang i et forsøg i Ejendomme i Teknik og Miljø, som skal være med til at afdække, hvordan arbejdspladsen mest hensigtsmæssigt kan indrettes i fremtiden. Resultatet af dette forsøg vil indgå i det videre arbejde.
Byrådets partier betonede da også vigtigheden af medarbejderinvolvering og et grundigt forarbejde.
0,7 skrivebord pr. medarbejder
Forarbejdet og forsøgsprojektet i Teknik og Miljø blev sat i gang som en udløber af budgetforliget 2022.
En status viser ifølge dagsordenen, at det gennemsnitlige behov for skriveborde er 0,7 pr. medarbejder. Det betyder dog ikke, at man kan beskære arealet med 30 pct., da der også er brug for fællesområder, mødelokaler o.s.v. At sænke skrivebordskapacitet og mindske areal vil desuden kræve investeringer i bygninger og indretning.
Ifølge dagsordenen vil kommunens besparelsespotentiale være 12-15 mio. kr. om året. I et notat er anvist flere muligheder for, hvordan kontorer kan indrettes, blandt andet med inspiration fra Københavns Kommune. De kan findes under punkt 19 her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.