
Så faldt aftalen om Storstrømsbroen på plads - lige tids nok til, at der kan søges om EU-støtte til Femern-projektet, som en ny Storstrømsbro er forudsætning for. Den deadline udløber tirsdag den 26. marts, oplyser Altinget.
Aftalen betyder, at regeringen endte med at få sin vilje, da de 3,9 milliarder, som det koster at bygge broen, bliver reserveret fra Infrastrukturfonden. Det har været længe kendt, at blå blok har accepteret regeringens forslag, men da forligskredsen også har forhandlet andre tiltag, kommer aftalen først nu.
Ifølge beregninger fra Banedanmark vil en ny Storstrømsbro stå færdig i 2021.
Med den nye Storstrømsbro vil det - når også Femern Bælt forbindelsens jernbanelandanlæg er udbygget - blive muligt for persontog at køre 200 km/t på hele strækningen mellem København og Tyskland. En ny Storstrømsbro vil også sikre den lokale og regionale mobilitet mellem Sjælland og Lolland-Falster. Det gælder både for togrejsende og bilister, og ikke mindst gående og cyklister, som vil få en kombineret gang- og cykelsti.
Parterne bag aftalen er i første omgang enige om at afsætte 224 mio. kr. til projektering af broen frem til vedtagelse af anlægslov. I 2014 vil forligskredsen tage endelig stilling til den resterende finansiering, oplyser Transportministeriet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.