
Borgerrådgiver Jane Jakobsen har fået godkendt sin første hele årsberetning af kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune.
- Beretningen er blevet taget godt imod. Min indsats for at skabe dialog mellem borger og forvaltning er blevet forstået og anerkendt som en vigtig funktion, fortæller Jane Jakobsen, som har oplevet et godt samarbejde med forvaltningerne i Jammerbugt Kommune, såvel som i de øvrige tre kommuner – Brønderslev, Thisted og Vesthimmerland – hvor hun også agerer borgerrådgiver.
Flere har fået kendskab til borgerrådgiverfunktionen i de fire kommuner. Det er godt, mener Jane Jakobsen, der oplever, at hun som uvildig tredjepart kan hjælpe, når dialogen er kørt af sporet. Det tager dog tid for nyheden om borgerrådgiverfunktionen at sprede sig, konkluderer hun. I årsberetningen skriver hun, at "borgere, der ikke er oplyste om denne vigtige ressource, kan risikere at stå uden den nødvendige støtte og vejledning, når de konfronteres med komplekse sagsforhold".
Reder trådene ud og skaber dialog
Hun nævner bl.a. en sag om bevilling af handicapbiler, som hun havde fået adskellige henvendelser omkring, hvor afgørelsesbrevene ikke var skrevet i et "borgervenligt sprog".
- Borgerne forstod ikke brevene, og det gjorde jeg heller ikke. Da jeg henvendte mig til afdelingen bag, kunne de godt se problemet og gik straks i gang med at ændre skabelonen, så den i dag er blevet læservenlig. De tog endda initiativ til at gennemgå alle de skabeloner, der sendes ud, fortæller Jane Jakobsen.
Hun er overordnet glad for, at hun som uvildig tredjepart kan rådgive både kommune og borger og har oplevet gode eksempler, hvor det, at der er kommet et par ekstra øjne på sagen, har kunnet rede trådene ud og få dialogen tilbage på sporet. Hun oplever, at både borgere og kommunens medarbejdere har taget godt imod hendes råd og vejledning.
Hvad kan en borgerrådgiver hjælpe med:
• Hjælpe med at forstå afgørelser, breve m.v. fra kommunen.
• Lytte og undersøge, hvordan en sag er blevet behandlet i det kommunale system.
• Vejlede om muligheder for klageadgang over afgørelser fra kommunen.
• Bruge borgerens oplevelse til at komme med forslag og anbefalinger til, hvordan kommunens sagsbehandling og borgerbetjening kan blive bedre.
• Genskabe dialogen mellem borger og kommunen og fungere som mægler.
mar
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.