dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

DR bruger hovedparten af sin økonomi på programmer

Af DR's budget på 4,1 mia. kr. i 2016, gik 3,2 mia. kr. til programmer, viser økonomisk analyse
11. JAN 2018 14.28

MEDIER: Langt det meste af Danmarks Radios budget går til at lave og købe programmer og indhold. Det viser en økonomisk analyse, som Kulturministeriet har fået lavet, før partierne skal forhandle et nyt medieforlig.

Analysen er lavet af DR for året 2016 med konsulentfirmaet KPMG samt firmaet Struensee & Co.

I 2016 havde DR udgifter for 4,1 mia. kr. Heraf gik 3,2 mia. kr. til at producere og købe programmer og indhold. Resten - 900 mio. kr. - går blandt andet til renter, afskrivning, bygninger, licens samt støtte.

De fleste af DR's programmer har dansk indhold. Af 3,2 mia. kr. gik over 3 mia.kr. sidste år til danske nyheder, aktualitet og debat samt oplysning og kultur.

Underholdning tegner sig for en meget begrænset del. Kun fem procent af DRs udgifter til programmer går til udenlandsk indhold. Heraf udgør nordisk og europæisk indhold det halve.

DR har seks tv-kanaler - DR1, DR2, DR3, DRK, DR Ultra og DR Ramasjang. Der er otte radiokanaler - P1, P2, P3, P4, P5, P6 beat, P7 Mix og P8 Jazz. Der er også tilbud på web - dr.dk, DR TV og flere apps. 

Af budgettet på 3,2 mia. kr. bruges to tredjedele - 2,1 mia. kr. - på tv. Radio får 900 mio. kr., mens web sluger 200 millioner kroner.

Det private mediemarked fik i 2016 halvanden mia. kr. fra DR. Det skete ved at lægge produktion, faciliteter og udstyr ud, betale musikere og kunstnere, freelancere, køb af programmer samt støtte til dansk film.

Selv om DR løbende tilpasser sin organisation, består en fjerdedel af omkostningerne - 1,2 mia. kr. - af faste udgifter.

Det omfatter afskrivninger, aftaler om rettigheder for musik og sport, finansielle omkostninger samt omkostninger til teknologi.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/dr-bruger-hovedparten-af-sin-konomi-p-programmer

GDPR