Papirarbejde, koordinering og ansøgninger fylder alt for meget, når en kommune ønsker at blive frikommuneforsøg. Så meget at KL ikke længere kan anbefale kommunerne at søge om at blive frikommune, oplyser DR København.
Erfaringen fra mange kommuner er, at der er alt for meget arbejde i at få projekterne op at køre i forhold til de resultater, som kommunerne ender med at få ud af dem, siger formand for KL Jacob Bundsgaard (S).
- Vi har fået så mange meldinger ind på det her fra kommunerne, at vi vil meddele ministeren, at vi ikke kan anbefale kommunerne at gå ind i flere frikommuneforsøg, før man har fundet en bedre og mere smidig måde, at gøre det her på, siger Jacob Bundsgaard, der også som Aarhus-borgmester selv har oplevet frikommuneforsøgenes besvær.
Lovgivning i flere ministerier
Et af problemerne, som kommunerne løber ind i, er, at den lovgivning, de gerne vil forsøge at frigøre sig fra et i frikommuneforsøg, er styret af flere forskellige ministerier. Og her har ministerierne, trods ambitionen om at smide tøjlerne i frikommuneforsøgene, ikke altid været lige gode til rent faktisk at gøre det, siger KL-formanden.
- Vi oplever tit, at det er vanskeligt for ministerierne at få koordineret på tværs, og det betyder, at hele opgaven med at sikre sammenhæng i de initiativer man tager, kommer til at ligge på skuldrene af kommunerne, og det gør, at der er rigtigt meget administrativt bøvl, der skal på plads, før man kan få det her til at virke, siger Jacob Bundsgaard.
'Folketingspolitikerne siger alt det rigtige'
En af de kommuner, der har oplevet at få et meget begrænset resultat ud af en stor arbejdsindsats er Roskilde Kommune, hvor socialdemokraten Joy Mogensen er borgmester.
- Jeg synes, at folketingspolitikerne er rigtig dygtige til at sige alt det rigtige. Problemet er bare, at det ikke bliver fulgt op med konkrete tilladelser til så at gøre tingene anderledes, siger Joy Mogensen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.