KØBENHAVN: Det svarer til en samlet fremgang på 2,4 procent for bus, tog og metro, fremgår det af en ny årsrapport fra Trafikstyrelsen.
Samtidig faldt biltrafikken i hovedstadsregionen med 0,6 procent. Flere politikere mener, at den manglende lyst til at bruge bilen kan skyldes de høje benzinpriser og finanskrisen. Derfor er flere også forsigtige med at være for optimistiske over stigningen i den kollektive trafik.
- Hvis folk igen vælger bilen, når vi kommer ud af finanskrisen, er vi lige vidt, siger trafikordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke, til Berlingske Tidende.
Men noget positivt er der allerede sket. Stigningen i rejsende med kollektiv trafik har nemlig betydet, at Danmark nærmer sig EU-kravet om, at CO2-udslippet skal være reduceret med 20 pct. i 2020 inden for trafik, bygninger og landbrug.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.