VISO blev oprettet 1. januar 2007. Ud over at bistå kommuner og borgere med gratis vejledende specialrådgivning, skal organisationen sikre sammenhængende og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt formidling af viden på området. Evalueringen viser, at den lever op til sit formål.
Hovedkonklusion er, at der generelt er stor tilfredshed med VISOs ydelser blandt kommuner og borgere. Mere end 80 procent af de kommunale medarbejdere, der har benyttet VISO, er tilfredse med den hjælp, de har fået. En tilsvarende del af borgerne vurderer, at de er blevet mødt med hjælpsomhed hos organisationen.
Fra 2007 - 2008 er der sket en stigning på 60 procent.
32 procent af sagsbehandlerne oplyser, at VISOs rådgivning i høj eller nogen grad har ført til ændret praksis i andre sager. Det viser, at VISOs rådgivning har stor gennemslagskraft, selv om der er tale om rådgivning i særligt vanskelige enkeltsager.
Evalueringen peger også på, at der er potentiale til, at flere fremover benytter organisationen. Kun 18 procent af de adspurgte sagsbehandlere benytter ofte eller jævnligt VISO i komplicerede enkeltsager.
* VISO er en del af Servicestyrelsen under Velfærdsministeriet
* Organisationen blev oprettet som led i kommunalreformen og fik to funktioner:
1. At bistå kommuner og borgere med gratis vejledende specialrådgivning og kommuner med gratis vejledende udredning i de mest specialiserede og komplicerede typer af enkeltsager på det sociale område og på specialundervisningsområdet.
2. At sikre sammenhængende og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt formidling af viden til kommuner og tilbud samt gøre viden anvendelig for både kommunernes og VISOs specialrådgivning og udredning i enkeltsager.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.