Det siger formanden for Børne- og Kulturchefforeningen, direktør Per B. Christensen, Næstved Kommune, i en kommentar til handlingsplanen om specialundervisning.
Svarene er ikke entydige og derfor findes der heller ikke lette løsninger. Vi ved dog, at de urolige børn og drenge der henvises til specialundervisning har været i kraftig vækst i de senere år, fortsætter han.
BKF præsenterer i sit oplæg 10 konkrete forslag til en handlingsplan , der bl.a. indeholder:
- et større samspil mellem folkeskolens normal - og specialområde.
- efteruddannelse af medarbejdere, så de kan magte de sårbare børn .
- flere tilbud tæt på den lokale distriktsskole
- nye økonomiske incitamenter til skolerne, der fremmer inklusionen.
- nye medarbejdergrupper i folkeskolen, der kan lette lærernes arbejde med de urolige og sårbare elever, således som også undervisningsministeren og socialdemokraterne har foreslået og
- nye metoder og forskning
- Det er vigtigt, at der sættes en dagsorden på specialundervisningsområdet, hvor kommunerne ikke kritikløst overlader til medarbejderne alene at tackle det stigende antal af børn, der er urolige og som derfor skal have særlig omsorg. At knække kurven på specialundervisningsområdet er en etisk, pædagogisk og økonomisk udfordring, der kalder på tydelig ledelse og engagement. For udviklingen skal vendes, mener Per B. Christensen
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.