dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Mikkel Berg Pedersen, Ritzau Scanpix

Thomas Gyldal: Godt forslaget om selvstyrende skoler er droppet

DEBAT Positivt, at understøttende undervisning beholdes på alle klassetrin, siger KL-udvalgsformand efter forligskredsen bag folkeskolen er enige om at justere på reformen fra 2013.
30. JAN 2019 11.40

Det er godt, at der er enighed om justeringerne. Folkeskolen har brug for bred politisk opbakning. Det handler først og sidst om eleverne, som skal have en skoledag, der både uddanner og danner dem til livet. Vi har en god folkeskole, som vi i fællesskab skal arbejde for at gøre til et attraktivt valg for alle. Så det er også godt, at at regeringens forslag om selvstyrende skoler er droppet.

Aftalen indeholder bl.a., at skoleugen bliver 2 ¼ klokketimer kortere for de yngste elever. For de resterende klassetrin får kommunerne og folkeskolerne øget frihed til lokalt at tilrettelægge skoleugen, ved at de får mulighed for at konvertere op til 2 timer af den understøttende undervisning til for eksempel flere voksne i undervisningen. Dermed vil der fortsat være understøttende undervisning på alle klassetrin. 

Den understøttende undervisning har en nøglerolle i arbejdet med at skabe en motiverende og varieret skoledag. Hvis man barberer den understøttende undervisning ned til reelt ingenting, men samtidig signalerer, at de elementer af skoledagen, der netop skaber variation, bevægelse og motivation, skal bibeholdes, skaber man falske forventninger hos alle parter omkring skolen – og ikke mindst eleverne. Der er brug for at blive prioriteret timer til det.

Derfor er det godt, at fagtimerne ikke er blevet øget i samme omfang, som regeringen spillede ud med. Skolen er mere end fag, og hvis vi skal lykkes endnu bedre med at både uddanne og danne vores børn og unge, har vi brug for, at hele dagen ikke bindes op af en fagrække. Samtidig er det rigtig vigtigt, at kompetencen til at konvertere understøttende undervisning fortsat ligger hos os i kommunalbestyrelserne, så vi kan fastholde et fælles højt ambitionsniveau for alle kommunens skoler.

Pas på for mange dokumentationskrav
Jeg glæder mig over, at regeringens forslag om selvstyrende skoler er droppet i den endelige aftale.

Forslaget havde ingen rod i virkeligheden. Folkeskolen er en krumtap i den lokale velfærd og en vigtig samfundsbærende institution. At ansvaret for folkeskolen fortsat ligger i kommunerne, er vigtigt, fordi det er os, der kan skabe sammenhænge for alle kommunens børn og se på tværs af skoler og indsatser.

Umiddelbart er det svært ikke at bemærke de mange dokumentationskrav, som aftalen indeholder i forhold til blandt andet kortere skoledage. Vi skal passe på, at skolelederen ikke ender med at bruge alt for megen tid på det. Skolelederens vigtigste opgave er i samspil med lærere og pædagoger at sørge for, at skoledagen bliver bedst mulig for alle elever.

Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/thomas-gyldal-godt-forslaget-om-selvstyrende-skoler-er-droppet

GDPR