ODENSE: Jobcenterchef i Odense, Jørgen Peter Holst, har fået den borgerrettede indsats op i gear, fordi den har fået én indgang i kommunen.
- Vi har lavet fejl, det indrømmer jeg, men vi har kunne løse dem organisatorisk i forhold til vend-i-døren indsatsen, aktivering og indsatsen overfor matchgruppe 1,2 og 3. Det har været en fusion i fusionen, sagde Jørgen Peter Holst til høringen om det enstrengede beskæftigelsessystem på Christiansborg onsdag middag.
Han remsede en række fordele op ved et enstrenget system:
* Alt samlet et sted uanset forsørgelse
* Grundigt kendskab til virksomhedernes behov
* Samme behov - samme indsats uanset målgruppe - gør samlede forløb mulige
* Planlægge bedre ved at fokusere på målgrupper - unge, etniske minoriteter og så videre
* Skabe mere målrettethed i forhold til lokale og regionale flaskehalse
* Prioritere og flytte personaleressourcer hen, hvor behovet er
* Syge ledige - hurtig snak på tværs i jobcentret - sygedagpengeopfølgning
* Hurtig afklaring af fremtidigt forsørgelsesgrundlag
* Arbejde på tværs af kommunegrænser
Ny medarbejdertype
- Vi har taget den kommunale grundighed i forhold til kendskab til borgeren og lovfortolkningen og de statslige kompetencer med fokus på job, evnen til at håndtere store mængder og den høje rettidighed og skabt en ny medarbejdertype - jobcentermedarbejderen, sagde Jørgen Peter Holst.
Det gav følgende fordele:
* Vi har en samlet indgang og kan koordinere indsatser og kontakter til virksomhederne
* Bedre samarbejdsrelationer med a-kasser/faglige organisationer, fordi samarbejdet i forhold til ydelsestyper/forsørgelseskategorier nu dækker lige så bredt som borgeren
* Bedre sagsbehandling for borgere med størst risiko for at blive fastholdt på offentlig forsørgelse gennem udnyttelse af flere kompetencer hos medarbejderne
* De forbundne kar, hvor borgere i en række tilfælde vandrer mellem forsørgelsesydelelser. Særligt forholdet mellem job, sygdom, dagpenge og kontanthjælp
- Vi havde en sag med en Claus på 40 år, der havde sclerose og var på vej ud af arbejdsmarkedet, men en medarbejder fra jobbutikken kontaktede a-kassen, og det endte med, han blev merit-uddannet til pædagog, forklarede jobcenterchefen.
Han kom til sidst med følgende anbefalinger:
* Set i lyset af, at ledigheden er afhængig af konjunkturerne, skal der skabes balance i økonomien mellem kommunerne
* Råderummet skal bevares, brug af anden aktør skal ikke styres af centrale udbud
* Ansvaret for planlægningen af den lokale beskæftigelsesindsats via årlige beskæftigelsesplaner skal fortsat ligge hos kommunalbestyrelsen
* Det er vigtig at sikre en god dialog med a-kasser og virksomheder og dermed sikre medansvarlighed fra alle sider - et jobcenter kan ikke eksistere alene
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.