Politikerne har pludseligt fået 2,5 mia. kr. ekstra i det såkaldte råderum, som kan bruges til skattelettelser eller nye offentlige udgifter. Så sent som i december forventede regeringen et offentligt forbrug på 528 mia. kr. i 2016, men i dag har Danmarks Statistik offentliggjort tal, der viser at forbruget kun blev 525,6 mia. kr., skriver DK-Økonomi.
- V-LA-K-regeringen har dermed fået udvidet råderummet med 2,5 mia. kr., og den kan vælge at bruge det på lavere skat, hvilket vil være naturligt, når man læser regeringsgrundlaget, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen fra den liberale tænketank Cepos.
Det ekstra råderum er varigt forstået på den måde, at det kan finansiere eksempelvis en varig skattelettelse på 2,5 mia. kr. eller et varigt løft i de offentlige udgifter, skriver DK-Økonomi.
Regeringen har tidligere fremlagt tal, der viser, at man eksempelvis kan få en lempelse af topskatten på fem procentpoint for alle topskatteydere, og det vil ifølge Mads Lundby Hansen være det rigtige valg ud fra en økonomisk synsvinkel. Set ud fra et beskæftigelses- og velstandsperspektiv er lavere topskat blandt de lettelser, der giver mest velstand for pengene. Men også set fra et konjunkturperspektiv vil det være hensigtsmæssigt, siger han.
- Hvis man bruger pengene på det offentlige forbrug, så er aktivitetseffekten to til tre gange så stor som ved skattelettelser. Det er fordi, at når man giver penge ud til kommunerne, så bruger de pengene og ansætter medarbejdere, men hvis man giver skattelettelser til dig og mig, så sparer vi en betydelig del op i første omgang. Så aktivitetseffekten af lavere skat er meget lavere på kort sigt end øget offentligt forbrug, og samtidig vil lavere marginalskat øge udbuddet af arbejdskraft, og dermed modvirke flaskehalse, siger Mads Lundby Hansen til DK-Økonomi.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.