KØBENHAVN: Selvom københavnere, der kører ud af hovedstaden for at komme på arbejde og dermed ikke er en del af trængselsproblemerne, så bliver det dem, der får den største del af regningen, hvis S og SFs nuværende forslag til betalingsring gennemføres. Det er en af konklusionerne på en undersøgelse, Danmarks Tekniske Universitet har lavet, fortæller DR Nyheder.
Oplysningen om, at omkring 38 pct. af dem, der kommer til at betale for at passere betalingsringen, er københavnere, der pendler ud af byen for at komme på arbejde, får nu en af forslagets støtter, Enhedslisten, til at varsle, at forslaget skal ses efter i sømmene.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet bekræfter, at de pågældende bilister ikke er en del af problemet. Han siger til DR:
- Man kunne jo sagtens indrette en afgift, så det var dyrere at køre ind i byen end ud af byen eller måske oven i købet gratis at køre ud af byen - det er jo et politisk valg.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.