KØBENHAVN: Når man sammenligner fordele og ulemper ved en betalingsring rundt om København, så kan det ikke svare sig nationaløkonomisk. Sådan lyder konklusionen fra COWI, som har lavet en analyse af Socialdemokraterne og SFs forslag om bompenge i København. Det skriver DR Købenahvn.
- De gevinster, man opnår ved en betalingsring - altså primært besparelser i tid i trafikken - de er ikke store nok til at opveje de omkostninger, som man har for samfundet, siger sektionsleder i COWI, Eva Willumsen.
For eksempel mister staten flere milliarder kroner i diesel- og benzin-afgifter, uddyber Eva Willumsen. Kritikken af en betalingsring preller dog af på SFs trafikordfører, Pia Olsen Dyhr. Hun er lodret uenig i konklusionerne fra COWI:
- De bygger på nogle forudsætninger om, at det at lave ringen er meget dyrere, end det vi for eksempel har set i London. Det mener jeg er kritisabelt i forhold til at give et retvisende billede.
krn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.