
Godt 1,6 mio. mennesker var tilskuere under sommerens tre danske Tour de France-etaper, og heraf var de 700.000 turister, som samlet set brugte 757 mio. kr.
Det fremgår af den samlede nationale evaluering, som organisationen Grand Départ har lavet.
Evalueringen konkluderer også, at tour-starten i løbet af et år fik knap 80.000 redaktionelle omtaler, heraf 60 pct. internationale, at det nationale tour-budget blev overholdt, og at 75 pct. af danskerne var helt eller delvist enige i, at tour-starten var en folkefest.
Men derudover har evalueringen også set på, hvilken læring de fem kommuner, som var start- og målbyer, har draget af arrangementet. Konklusionen er, at samtlige kommuner har oplevet positive effekter, som kan få blivende betydning.
Samarbejde og sundhed
Det gælder blandt andet kortere og mere effektive arbejdsprocesser med potentiale til at blive gentaget ved fremtidige events og et forbedret samarbejde og øget tillid mellem kommuner, beboere og lokalt erhvervsliv.
Desuden nævner kommunerne forhøjet fysisk aktivitet og sundhed i en bred gruppe af borgere, og at der har været høj grad af mangfoldighed i tour-aktiviteterne.
Endelig har man haft erfaringer med øget borgerinddragelse i lokal problemløsning og øget engagement og organisering af frivillige.
Rapporten oplister de vigtigste læringer fra hver af de fem kommuner:
København:
- Københavns Kommune er kommet tættere på såvel beboere som handels- og erhvervsdrivende og har opnået større forståelse for disse gruppers ønsker og behov ifm. afviklingen af store events.
- Det lykkedes at engagere en bred og mangfoldig vifte af borgere og virksomheder i fysiske aktiviteter, hvoraf flere forventes gentaget i fremtiden.
- Det store fokus på partnerskaber i forbindelse med Tour de France vil fungere som inspiration for fremtidige værtskaber ved store events i kommunen.
- Tour de France fungerede som katalysator for, at institutioner og skoler i høj grad anvendte undervisningsmaterialer og tænkte bevægelse, kost og sund livsstil ind i undervisningen.
Roskilde:
- Inddragelse af borgerne og etablering af en udviklingsgruppe (advisory board), hvor vigtige interessenter i kommunen var involveret, virkede som en driver for nye samarbejder på tværs, ny viden til kommunen og (øget) engagement af lokale kræfter.
- Tour de France fungerede som en effektiv katalysator for borgerinddragelse. Gennem et øget fokus på involvering, fastholdelse og skarp kommunikation lykkedes det at skabe gejst og engagement omkring en ellers udfordret frivilligkultur.
- Tour de France blev anvendt strategisk som en effektiv anledning til at sætte fokus på sundhedsfremmende aktiviteter.
- Organiseringen i den administrative styregruppe gav korte og effektive arbejdsprocesser med potentiale til at blive gentaget ved fremtidige events.
Nyborg:
- Det distribuerede værtskab og fokus på samskabelse medvirkede til, at foreninger, frivillige, lokale virksomheder, borgere og institutioner bidrog til skabelsen af Tour de France i Nyborg. Flere end 400 stakeholders, 50 foreninger og 1.500 frivillige var involveret, og der er efterfølgende etableret en frivilligdatabase med 600 registrerede frivillige. Fremmødeprocenten for frivillige på dagen var på over 95 pct., mens over 90% af de lokale butikker i bymidten pyntede op med Tour de France-farver.
- Tour de France har vist, at et profileret event med en stærk lokal rammesætning kan inspirere lokale institutioner og kommunale afdelinger til at løse deres kerneopgaver gennem nytænkende metoder. Tryggere Tour er et eksempel på et lokalt funderet projekt i Nyborg, der blev spredt ud til alle Tour-kommuner.
- Den interne organisering af planlægningen af Tour de France var med til at løfte erfaringsbasen hos ansatte i kommunen og bidrog til øget kompetenceudvikling; blandt andet fordi kommunens ansatte fik arbejdsopgaver uden for deres vante områder og på tværs af eksisterende strukturer. Samtidig kan nye modeller og metoder til nemmere samarbejde med udefrakommende interessenter tages i brug i fremtiden.
- På trods af et begrænset budget og en smal organisation lykkedes det Nyborg Kommune at skabe vidtfavnende aktiviteter for flere befolkningsgrupper både før og under Tour de France gennem fokus på samskabelse og distribueret værtskab.
Vejle:
- Med lokalt ejerskab som omdrejningspunkt for Tour de France-indsatsen i Vejle Kommune, formåede kommunen gennem eksempelvis økonomiske puljer at engagere en lang række foreninger og lokalsamfund til at bidrage til Tour de France-afholdelsen med aktiviteter, udsmykning og lignende.
- Udarbejdelsen af f.eks. kunstværker aktiverede en lang række befolkningsgrupper og skabte et øget fællesskab blandt de involverede.
- Frivillighedsopgaven blev løst igennem et samarbejde med Jelling Festival, som har en specialiseret ekspertise inden for det frivillige område. Dette arbejde danner grundlag for at udvikle kommunens
indsats omkring event-frivillighed på den lange bane. - Som led i Tour-arbejdet ønskede Vejle kommune at styrke hverdagscyklisme i kommunen, og byrådet har nu som mål, at alle børn i kommunen skal kunne cykle før de starter i folkeskole.
- Tour de France har været med til at øge opmærksomheden omkring Vejles unikke cykellandskab, og har været med til at promovere Vejle som Danmarks ”Kingdom of cycling”.
Sønderborg:
- Intern organisering i form af en projektorganisation med en tilhørende politisk- og administrativ styregruppe gav brugbare erfaringer og opbyggede kompetencer til fremtidige events.
- Borgeraktivering i forbindelse med konkrete bæredygtighedsmål overgik forventningerne.
- Etablering af nye frugtbare samarbejder mellem kommunen og foreninger samt virksomheder.
- Alsidigt, folkeligt og inkluderende program aktiverede borgere i alle aldre og var med til at skabe nye fællesskaber.
- Grand Départ-afholdelsen har synliggjort et rigt forenings- og kulturliv i kommunen, der gerne vil bakke op om store folkelige begivenheder.
Hele rapporten kan findes her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.