dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Børn med autisme kan have glæde af musikundervisning, men det kan være svært for musiklærere at imødekomme deres behov. Derfor vil Furesø uddanne sine musiklærere, så de er klædt bedre på til opgaven. (Arkivfoto.)
Mikael Andersson, TT/Ritzau Scanpix

Flere børn med autisme skal have gavn af musikundervisning

Furesø sender musiklærere på kursus og ind på skole for at undervise børn med autisme i at spille og synge.

FURESØ: 75 elever fra 0.-9. klasse på Lille Værløse Skoles autismeafdeling for børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF) skal have undervisning af specialuddannede musiklærere. 

Musiklærere på Furesø Musikskole og Lille Værløse Skoles autismeafdeling skal nemlig efter vinterferien på kursus på musikterapeutlinjen på Aalborg Universitet. For det kan være udfordrende for almindelige konservatorieuddannede musiklærere at undervise børn med autisme, der reagerer anderledes end andre børn og ofte har andre behov. Det har undervisere på Furesø Musikskole erfaret.

- Det kan være, at et barn med autisme har mere brug for gentagelse eller lærer på en anden måde, og det skal vi vide, siger leder af Furesø Musikskole Jes Gram til DK Nyt. 

Til gengæld kan musikken ifølge ham både give børnene stor glæde og gavne deres sociale og sproglige udvikling. At et barn virker indelukket betyder ikke nødvendigvis, at det ikke har lyst til at spille.

Terapi, solo og samspil

Fra august og året ud skal de uddannede musiklærere bruge deres nye viden til at undervise eleverne på autismeafdelingen. Undervisningen finder sted på skolen i skoletiden og vil være opdelt på tre områder.

Indskolingen fra 0.-3. klasse skal have musikterapiundervisning. Mellemtrinnet fra 4.-6. klasse skal have soloundervisning i et instrument, og instrumenterne bliver valgt ud fra, at de egner sig til børn med autisme. Strygeinstrumenter kan fx være svære for børn med autisme, fortæller Jes Gram, hvorimod tangent-instrumenter, ukulele og slagtøj eller nemmere tilgængelige blæseinstrumenter som eksempelvis en saxofon vil være oplagte.

Udskolingen fra 7.-9. klasse skal have holdundervisning med sang, stomp og samspil i bands i stil med folkeskolernes musikvalgfag. Det er også meningen, at eleverne skal afholde koncerter, hvor de kan prøve at optræde med det, de har lært - enten for klassekammerater eller forældre og måske sammen med nogle af musikskolens andre elever.  

Projektet er finansieret med 1.010.000 kr. fra Slots- og Kulturstyrelsens pulje "Grib Engagementet". I alt 13 projekter har fået støtte fra puljen i 2022. Se dem her.

 

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/flere-boern-med-autisme-skal-have-gavn-af-musikundervisning

GDPR