NORDJYLLAND: Nordjyder kan nu som de første lægge en rejseplan via en app, der kombinerer bus, tog, taxa og et lift fra en bilist, der skal samme vej. Nordjyllands Trafikselskab har nemlig lanceret en ny udgave af Rejseplanen, der kombinerer offentlig transport med alternative transportformer som for eksempel samkørselstjenesten GoMore.
Og fra årsskiftet skal resten af landet have de samme muligheder, siger administrerende direktør Christina Hvid fra Rejseplanen A/S.
- Vi vil udbrede kendskabet og brugen af 'MinRejseplan' og indsamle gode erfaringer i Nordjylland, så vi fra årsskiftet kan udrulle en fuld multimodal rejseplan til hele Danmark, siger hun.
På sigt er ambitionen at vise alle de transportformer og mobilitetstilbud, der findes. Det betyder, at Rejseplanen i fremtiden også vil vise fjernbusser, indenrigsfly, delebiler, delecykler og førerløse busser.
En af udfordringerne i en region som Nordjylland er, at mange bor i tyndt befolkede områder, hvor det traditionelle kollektive trafikprodukt ikke altid er nok, siger Nordjyllands Trafikselskabs direktør, Thomas Øster.
Integrerede løsninger som det nye Rejseplanen, hvor det er muligt at få overblik over og betale for forskellige transportformer, går også under navnet 'Mobility as a Service' (Maas). Og Danmark er på grund af sin størrelse et oplagt sted at udvikle den slags løsninger, mener ph.d. Malene Freudendal-Pedersen, som forsker i mobilitet på Roskilde Universitet.
Skole-transport-paradoks
En udfordring er dog vores store forkærlighed for bilen, som vi ifølge forskeren bruger til næsten alle ture.
- Og det er en udfordring, vi ikke tager seriøst nok. Hvis blot de teknologiske muligheder er tilgængelige, tror vi, at danskerne også nok skal benytte dem. Men når man beder folk om at ændre på deres hverdagstransport, beder man dem samtidig om at ændre på den måde, de organiserer hele deres hverdagsliv og får det til at hænge sammen. Det gør folk ikke, bare fordi det er muligt, mener hun.
Det tager tid at vænne sig til, at der er forskellige typer af mobilitet til forskellige ture. Men det kan for eksempel starte med, at forældre vænner deres børn til, at de selv skal transportere sig i skole. Som samfund skal der også tænkes mere langsigtet, så man for eksempel ikke designer bymidter, der i høj grad inviterer til bilkørsel, siger hun.
- Skal der for eksempel være parkeringspladser foran daginstitutioner og skoler? Det er jo et stort paradoks, at folk ikke vil lade deres børn cykle i skole, fordi de synes, det er for farligt på grund af de mange biler, siger Malene Freudendal-Pedersen.
- Så det er et godt initiativ, Nordjyllands Trafikselskab kommer med, men det er nødt til at være en del af en langsigtet strategi. Ellers ender det med at være endnu et forsøgsprojekt, som bliver bragt til ende alt for tidligt, siger hun.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) forventer, at han efter sommerferien vil kunne præsentere et udspil til, hvordan man fra politisk hold kan være med til at udbrede og udvikle Maas-løsninger.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.