Kun én pct. af skolerne ligger stabilt blandt den bedste henholdsvis den ringeste femtedel fem år i træk, det har forskningsleder Beatrice Schindler Rangvid dokumenteret. Undervisningsministeriet ranglister nu skoler ud fra kun ét års karakterer.
- Afgangskaraktererne på den enkelte skole svinger fra år til år, så man bør i det mindste tage et gennemsnit over i hvert fald tre år, siger forskningslederen ved AKF til Folkeskolen.
Hun mener generelt, at et socialt korrigeret karaktergennemsnit giver et mere retvisende billede af, hvad skolen kan, end karaktergennemsnittet alene, og derfor også, at de socialt korrigerede tal bør offentliggøres. Men at tolke på dem for et enkelt år og på den baggrund udpege de bedste og de dårligste skoler er at trække det for hårdt op i forhold til, hvad den statistiske metode kan bære.
Hun kritiserer også, at ministeriet tager skoler med på ranglisten, som kun har haft fem elever til prøve, og at man tager efterskolerne med på en rangliste over skolekvalitet, når de kun har haft eleverne i 9. og eventuelt 8. klasse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.