GLADSAXE: På et møde mellem kommunerne i Letbanesamarbejdet Ring 3 og DSB, bød DSB i sudste uge ind med nye forslag til en letbane, som samtidig kan køre på S-togskinner og dermed styrke det samlede S-togsnet. Dermed kom der fornyet liv i letbanen langs Ring 3, lyder det fra Letbanesamarbejdet Ring 3.
Både kommunerne og DSB håber, at både allerede eksisterende analyser og DSB's ideer kommer til at indgå i det analysearbejde, som Transportministeriet har på trapperne om en højklasset kollektiv transportmulighed langs Ring 3.
Analyserne skal udarbejdes som led i aftalen 'En grøn transportpolitik', som Folketinget vedtog i januar 2009. Her bevilgede Folketinget halvanden milliard kroner til fremme af kollektive trafikløsninger i hovedstadsområdet. I den forbindelse skal der gennemføres en strategisk analyse af den fremtidige kollektive trafikbetjening i Ring 3-korridoren, hvor perspektiverne for henholdsvis et højklasset bussystem og en letbaneløsning skal vurderes.
Vigtigst med en hurtig løsning
- Vi synes det er vigtigt at fastholde visionen om en letbane og forventer at komme med i dialog med transportministeriet sammen med andre relevante parter. Vi synes, at DSB åbner op for nye og spændende muligheder, som vi meget gerne ser bliver taget med i overvejelserne. Men det vigtigste for os er, at der hurtigt kommer en kollektiv trafikløsning langs Ring 3, siger formanden for Letbanesamarbejdet Ring 3, Gladsaxe-borgmester Karin Søjberg Holst (S).
Venter på Transportministeriet
Lige nu venter kommunerne på Transportministeriet. De har for nylig sendt et brev til transportministeren, hvor de rykkede for handling. Ministeren lovede dialog og at sætte analyserne i gang hurtigst muligt for at finde den rigtige løsning. Men han satte ikke præcis dato på hvornår.
Letbanesamarbejdet Ring 3 består af en gruppe kommuner, som sammen med Hovedstadsregionen arbejder for en letbane. Letbanen har været på ønskeseddelen i mange år, og Letbanesamarbejdet har allerede lavet et stort forarbejde i form af omfattende analyser, som viser, at en letbane er den oplagte løsning på hovedstadens trængselsproblemer fordi:
• En letbane langs Ring 3 vil tiltrække 58.000 passagerer i døgnet
• Op til 7.000 bilture dagligt vil blive erstattet af ture med letbanen
• Op til 12.000 flere vil rejse med kollektiv trafik hver dag
• Turen fra Lundtofte til Ishøj kan gøres på 44 minutter mod 68 minutter med S-bus
• En letbane fra Lundtofte til Ishøj og Brøndby Strand koster 5,8 milliarder kroner.
Trængsel koster milliarder
I 2001 kostede trængslen i Hovedstadsområdet 5,7 milliarder kroner og den pris vil i 2015 være steget 11,5 milliarder kroner. Biltrafikken i Hovedstadsområdet vil stige med 37 procent frem mod 2015, og det er især på den tværgående trafik. Derfor har infrastrukturkommissionen også peget på den dårlige kollektive trafik på tværs af Hovedstadsområdet som et af de trafikproblemer, der under alle omstændigheder skal løses.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.