dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Stop for politiske annoncer på Facebook ærger politikere

Flere kommunal- og regionspolitikere ærger sig over at det fra oktober ikke længere er muligt at lave politiske annoncer på Facebook og Instagram.
31. JUL 2025 12.09

Modsat de seneste kommunalvalg vil det ved KV25 i november måned ikke længere være muligt at lave politiske annoncer på Facebook og Instagram.

Virksomheden bag de to sociale medier, Meta, har nemlig besluttet at lukke for politiske annoncer fra oktober, som reaktion på en ny EU-forordning.

Det ærger flere kommunal- og regionspolitikere, som nu må se sig nødsaget til at sadle om i deres kampagner til det kommende valg i efteråret.

- Det giver jo altid anledning til bekymring, fordi netop Facebook nok er det største medie, man som kommunalpolitiker prøver at promovere sig på og få sine budskaber ud på, siger rådmand Jan Nymark Thaysen (V) fra Aalborg Kommune til TV2 Nord.

Gamle eller nye metoder?

Med muligheden for at lave politiske annoncer på især Facebook ude af billedet, overvejer flere politikere at gå tilbage til gamle metoder og være mere til stede i fx gågaderne med flyers og de store salgstaler. Men det er et problem for regionspolitikerne, mener Christoffer Buster Reinhardt, der er spidskandidat for Det Konservative Folkeparti til regionrådsvalget i Hovedstaden.

- Jeg synes særligt, at det rammer hårdt til regionrådsvalget i den nye store Region Østdanmark, hvor det er umuligt at være fysisk til stede i alle dele af regionen, som strækker sig fra Nakskov til Hundested og over Nexø, siger han til TV2 Øst.

Spidskandidat til Region Østdanmark for Radikale Venstre, Thomas Rohden, vil dog ikke afskrive sociale medier i hans valgkamp. Han havde afsat omkring 40.000 kroner til digital annoncering, og de skal nu bruges anderledes.

- Vi kan ikke komme udenom de sociale medier, så nu må vi spille med på deres præmisser. Vi vil prøve at trænge igennem algoritmerne ved at lave indhold med højere produktionsværdi - bruge flere penge på lækre videoer og billeder, siger han til TV2 Øst.

lal

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/stop-for-politiske-annoncer-paa-facebook-aerger-politikere

GDPR