Mindre hærværk og mere leg i det fri. Det får man ud af at inddrage børnene, når byens rum planlægges
Velfærdsministeriets nye inspirationsbog giver gode råd og eksempler på, hvordan børn kan inddrages i byudvikling og byfornyelse.
Vi kender dem alt for godt - de kedelige legepladser, som står alt for ubrugte hen. De grønne områder, som måske er meget pæne at se på, men som ingen børn leger på og som jævnligt plages af hærværk og graffiti, lyder det i en pressemeddelelse fra Velfærdsministeriet.
At man får gode forslag ved at inddrage børn, ved man Odense Kommune. Da de grønne områder i bydelen Vollsmose skulle forbedres, tog kommunen børnene med på råd. Børnene var på fotosafari, hvor de med et engangskamera fotograferede steder, de kunne lide eller absolut ikke kunne lide, og de tog billeder af steder, de godt kunne tænke sig, blev lavet om. Med udgangspunkt i billederne blev børnene interviewet. Børnenes forslag indgår nu i kommunes videre planlægning for bydelen.
6.b og 7.a fra Bakkeskolen i bydelen Seest i Kolding har også været inddraget i at give gode råd til, hvordan deres bydel skal se ud efter fyrværkerikatastrofen i november 2004. Eleverne i de to klasser fik lov til at give fantasien frit løb og det resulterede i mange kreative ideer til byfornyelsen – en mindelund, en klatrevæg og et børnekulturhus.
Børnene drømmer også om dyr på de grønne arealer. Projektet har haft en vigtig sidegevinst - nemlig at børnene har fået talt om og bearbejdet fyrværkerikatastrofen. Nu er børnenes ideer samlet i et forslag til politikerne.
Vi kender dem alt for godt - de kedelige legepladser, som står alt for ubrugte hen. De grønne områder, som måske er meget pæne at se på, men som ingen børn leger på og som jævnligt plages af hærværk og graffiti, lyder det i en pressemeddelelse fra Velfærdsministeriet.
At man får gode forslag ved at inddrage børn, ved man Odense Kommune. Da de grønne områder i bydelen Vollsmose skulle forbedres, tog kommunen børnene med på råd. Børnene var på fotosafari, hvor de med et engangskamera fotograferede steder, de kunne lide eller absolut ikke kunne lide, og de tog billeder af steder, de godt kunne tænke sig, blev lavet om. Med udgangspunkt i billederne blev børnene interviewet. Børnenes forslag indgår nu i kommunes videre planlægning for bydelen.
6.b og 7.a fra Bakkeskolen i bydelen Seest i Kolding har også været inddraget i at give gode råd til, hvordan deres bydel skal se ud efter fyrværkerikatastrofen i november 2004. Eleverne i de to klasser fik lov til at give fantasien frit løb og det resulterede i mange kreative ideer til byfornyelsen – en mindelund, en klatrevæg og et børnekulturhus.
Børnene drømmer også om dyr på de grønne arealer. Projektet har haft en vigtig sidegevinst - nemlig at børnene har fået talt om og bearbejdet fyrværkerikatastrofen. Nu er børnenes ideer samlet i et forslag til politikerne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.