ESBJERG: Et forsøg på at indføre spærretid for politikerbesøg i kommunale institutioner i Esbjerg blev mandag kvalt i fødslen. Spærretiden skulle efter planen have omfattet byrådsmedlemmer, men det ville have været i lodret modstrid mod en tidligere afgørelse i Ankestyrelsen i en lignende sag fra Kalundborg.
"3 måneder før der afholdes kommunalvalg, suspenderes muligheden for både byrådspolitikere og landspolitikere for at besøge kommunale institutioner," hed det ikke desto mindre i forvaltningens forslag til økonomiudvalgsmøde mandag. Adspurgt på forhånd af JydskeVestkysten svarede borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at han hverken havde haft lejlighed til at nærlæse sagen eller var bekendt med forhistorien, men at "vi kan og vil naturligvis ikke vedtage regler, der strider imod en afgørelse fra Ankestyrelsen".
- Den er forvaltningen nødt til at forholde sig til, sagde han, og det var præcis hvad der nu kommer til at ske. "Sagen tilbagesendes", hedder det lakonisk i referatet fra økonomiudvalgsmødet.
Foruden spærretiden indeholder de foreslåede retningslinjer andre anvisninger der skal skærme ledere og medarbejdere fra at blive ufrivillige aktører i politiske debatter. De ville indebære at politikere af enhver slags ikke bare kan indfinde sig på en kommunal institution, men skal aftale det med det direktørområde som institutionen hører under.
Andre regler heller ikke behandlet
Landspolitikere skulle derudover ledsages af udvalgsformand og/eller borgmester samt den ansvarlige direktør, med mindre disse aktivt fravælger det. For byrådspolitikere er det tilsvarende vilkår, at de skal ledsages af en afdelingschef og/eller direktøren for området, med mindre det fravælges "efter en konkret vurdering".
Heller ikke denne del af retningslinjerne tog Økonomiudvalget stilling til.
- Vi har tilbagesendt hele sagen til forvaltningen, og det er klart, at den del af regelsættet, der handler om spærretid, ikke er med i den endelige sag, når vi ser den igen, sagde borgmester Jesper Frost Rasmussen efter mødet til JydskeVestkysten.
Ankestyrelsens veto mod spærretid for byrådsmedlemmer begrundes med, at byrådet er "kommunens øverste myndighed og har således det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed". Da byrådet har pligt til at føre tilsyn med kommunens institutioner, har de enkelte byrådsmedlemmer derfor også ret til at aflægge besøg på de kommunale institutioner.
Kalundborg-afgørelsen, der er fra 2018, er en udmøntning af en generel retningslinje fra et ministersvar til Folketingets Indenrigsudvalg, også med afsæt i Kalundborgs daværende regler. Den daværende indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) statuerede dengang at man ikke kunne nægte et byrådsmedlem "et besøg som medlemmet har ret til at aflægge som led i varetagelsen af sit kommunale hverv", og at man heller ikke kunne kræve at få at vide, hvilket formål et besøg tjener. "Retten til at aflægge sådanne besøg kan ikke begrænses ved at kræve en sådan begrundelse", hed det.
Se Ankestyrelsens afgørelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.