
Flere og flere skoler benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen.
Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, som har undersøgt udviklingen i den måde, kommuner håndterer overgangen fra dagtilbud til skole på, og kortlagt, hvordan børns overgange fra dagtilbud til skole aktuelt praktiseres i kommunerne.
For 15 år siden var det hver fjerde skole, der benyttede tidlig SFO. Sidste år var denne andel godt fordoblet til 56 pct., så børn i mere end hver anden skole forlod børnehaven for at starte i tidlig SFO i foråret før skolestart.
Og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 pct. af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel vil gå over til skolestart med tidlig SFO.
Mangler viden
EVA's undersøgelse viser altså, at vi på landsplan er ved at udvikle en ny skolestartsmodel, nemlig tidlig SFO. Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer EVA's områdechef for dagtilbud, Dina Celia Madsen:
- Vi har ikke noget vidensbaseret belæg for at foretrække tidlig SFO eller andre skolestartsmodeller frem for andre. Det er vigtigt, at vi får undersøgt, hvad den tidligere skolestart og tidligere skoleforberedelse i børnehaven betyder for børnene, både i forhold til deres læring og udvikling i børnehaven og deres efterfølgende skolestart.
Når børnene starter i tidlig SFO som en trædesten på vej ind i skolen, bliver der skabt endnu en overgang for børnene, nemlig overgangen mellem tidlig SFO og børnehaveklasse. Og selvom de fleste børn har gode oplevelser med at starte i skole, så kan overgangsperioder være forbundet med udfordringer for en mindre gruppe af børn, for hvem skolestarten er forbundet med faglige, sociale eller psykiske vanskeligheder.
- Vi ved, at der er en sammenhæng mellem børnenes trivsel ved skolestart, og hvordan de klarer sig senere i skole, uddannelse og beskæftigelse. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi beskæftiger os med overgangen fra børnehaven, så vi sikrer en god og tryg skolestart for alle børn, også børn i udsatte positioner, siger Dina Celia Madsen.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.