
Det er ikke nødvendigt at have taget en læreruddannelse for at arbejde som lærer, og ser man blandt de nyansatte lærere, er der mange, som ikke har taget uddannelsen. Det skriver Politiken på baggrund af en analyse, som Danmarks Lærerforening står bag sammen med Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).
Af den fremgår det, at mere end hver tredje - 35,6 procent - af de nyansatte lærere i skoleåret 2020/2021 ikke havde en læreruddannelse. Det svarer til 2.730 personer.
Det er bekymrende for folkeskolen og betyder, at eleverne ikke lærer alt det, de ellers ville kunne. Det mener Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening.
- Mange af dem, der kommer ind og underviser uden en læreruddannelse, kommer direkte fra gymnasiet. De står så med ansvaret for ofte 26-27 elever, og nogle af dem har adhd, autismediagnoser eller sociale eller psykiske problemer. Der står man og skal løse en inklusions- og undervisningsopgave i en klasse med ganske store udfordringer. Det er en alt, alt for stor opgave for en, der ingen læreruddannelse har, siger han til Ritzau.
Analysens metode
Analysen omfatter lærere, der har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det undersøgte skoleår. Dog mener KL, at analysen er misvisende. Det skyldes, at der netop medregnes vikarer, som har arbejdet som lærere i kort tid og på deltid, i statistikken.
Gordon Ørskov Madsen medgiver, at KL til dels har en pointe. Men han betoner, at der stadig er tale om en meget klar tendens.
- Tendensen er meget, meget tydelig, og den bør vi som samfund reagere på, siger han og peger på behov for blandt andet flere lærere i undervisningstimerne og bedre efteruddannelsesmuligheder.
Der har også tidligere været fokus på, at det langtfra er alle, der arbejder som lærere, der har en læreruddannelse.
I maj sidste år skrev Danmarks Lærerforening, at det var næsten hver femte lærer i folkeskolen, der ikke har en læreruddannelse. Her blev der taget udgangspunkt i andelen af lærere i 2019 med en læreruddannelse.
18,1 procent af dem havde ingen læreruddannelse. Det tal baserede sig på den samlede lærerstand og ikke alene på de nyansatte, som den nye analyse fokuserer på. Alligevel er der ikke umiddelbart for få uddannede lærere ifølge Gordon Ørskov Madsen.
- Vi har ikke lærermangel i Danmark, men vi har lærermangel i folkeskolen, siger han.
Ifølge ham er der 28.000 læreruddannede, som arbejder med andet end lærergerningen i folkeskolen. Mange af dem har tidligere været lærere, men især opgaven med at inkludere børn med særlige behov i de almindelige klasser kan ifølge Gordon Ørskov Madsen være voldsomt svær og er den primære årsag til lærernes flugt fra faget.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.