
NYBORG: Det var formentlig ikke den sjoveste besked at give, da Nyborg Kommunes vicekommunaldirektør, Anders M. Sørensen, i marts fortalte, at man havde opdaget en it-fejl, der gik seks år tilbage.
Værre var det, at man frygtede, at fejlen kunne have haft konsekvenser for syv borgere.
Fejlen betød, at 913 sikre mails mellem Nyborg Kommune og andre myndigheder var blevet midlertidigt blokeret af et sikkerhedsfilter. Nu er Nyborg Kommune færdig med en undersøgelse af sagen. Konklusionen er, at fejlen ikke har haft nogen konsekvenser for borgerne.
Det skriver kommunen i en pressemeddelese.
Bestilt ekstern hjælp
- Vi tager det her meget alvorligt. Selvom fejlopsætningen fra år tilbage ikke har haft konsekvenser for borgerne, så har det forståeligt givet anledning til bekymringer for it-sikkerheden i Nyborg Kommune, siger Anders M. Sørensen.
Nyborg Kommune har efter databruddet bestilt en ekstern gennemgang af it-området, der skal kortlægge, om der er flere fejlopsætninger i systemerne, samt hvordan området organiseres optimalt for at tage højde for fremtidens udfordringer.
- Med den eksterne hjælp fortsætter vi vores gennemgang af alle systemer med fokus på, at sikker post til og fra kommunen håndteres helt efter reglerne, og derudover opruster vi også på undervisningen af vores medarbejdere, siger Anders M. Sørensen.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.