
BILLUND: Samtlige folkeskoler i Billund Kommune har nu indført Playful Learning, som er en særlig tilgang til undervisningen, hvor eleverne eksperimenterer og leger sig til læring.
- En legende tilgang skal ikke forstås som en aktivitet i sig selv eller som sit eget skolefag. Leg er et mindset, som vi bruger i alle skolefag til at lære, fortæller borgmester Stephanie Storbank (V).
- Det største succeskriterie er, at alle elever oplever skolen som et meningsfyldt sted at lære og være sammen med andre. Et sted, hvor de bliver motiveret, begejstret og har tid og plads til at fordybe sig. Samtidig tænker vi forældrene ind i børnenes læring, fordi vi tror på, at deres aktive rolle gør en forskel, siger hun.
100 pct. i sprogvurdering
Metoden blev indført på Vestre Skole i Grindsted i august sidste år, og her har man oplevet rigtig gode resultater i den nationale sprogvurderingstest, oplyser kommunen.
- For andet år i streg har vi skabt historiske resultater. Efter et intenst otte ugers Playful forløb scorede børnehaveklasseeleverne 100 pct. i den nationale sprogvurdering, idet de kunne bogstaverne både af navn, form og lyd, fortæller skoleleder Birgitte Edens.
- Og det er altså ikke bare historisk i forhold til Vestre Skole eller i forhold til Billund Kommune. Det er faktisk historisk på landsplan, og jeg tror, at det er et udtryk for, at langt flere børn er sikre i det, de bliver testet i, fortsætter hun.
’Playful Learning’ skal gøre eleverne i stand til at generere viden og udvikle kompetencer i stedet for bare at reproducere viden. Gennem den projektbaserede undervisning trænes eleverne i bl.a. at kunne fordybe sig og præsentere deres budskaber, da det er egenskaber, som de unge ifølge kommunen i høj grad vil møde på arbejdsmarkedet.
Vinder indpas
Fem grundprincipper styrer undervisningen, nemlig mening, begejstring, social involvering, eksperimenter og aktiv deltagelse, og i stedet for traditionelle fag er omkring 60 pct. af undervisningen projektorienteret. Også 9. klasses afgangsprøve sidste år tyder på, at metoden giver gode resultater, ikke mindst til de mundtlige prøver, fortæller Birgitte Edens til Jyllands-Posten.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) siger til avisen, at han ikke er i tvivl om, at den professionelle tilgang til legens betydning for indlæring er på vej frem, og at regeringen ønsker udviklingen videreført.
Heller ikke Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Via University College, er i tvivl om, at leg er på vej frem i det danske skolesystem, og at fokus på leg, kreativitet, fantasi og nysgerrighed altid er godt, siger han til avisen. Han understreger dog, at der endnu ikke er forskningsmæssigt belæg for at sige, at Playful Learning fører til dygtigere elever.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.