GLADSAXE: - Vi er utrolig glade for den positive udmelding fra transportministeren, og at der nu er et folketingsflertal for en letbane langs Ring 3, siger formanden for Letbanesamarbejdet Ring 3, Gladsaxe Kommunes borgmester Karin Søjberg Holst (S).
- Vi kan sagtens leve med en højklasset bus til en start. Men en letbane er det helt rigtige, fordi den virkelig vil løfte hovedstadsområdet. Den vil være en gave til de 350.000 borgere langs Ring 3, som dermed får en bedre kollektiv trafik. Og så vil den puste nyt liv i gamle, slidte erhvervskvarterer og skabe grobund for nye boligområder og erhvervsvirksomheder med nem adgang til offentlig transport, siger Gladsaxes borgmester.
Letbanetog på S-tognet
Letbanesamarbejdet Ring 3 består af en gruppe kommuner, som sammen med Hovedstadsregionen arbejder for en letbane. Letbanen har været på ønskeseddelen i mange år, og Letbanesamarbejdet har allerede lavet et stort forarbejde i form af omfattende analyser, som viser, at en letbane er den oplagte løsning på hovedstadens trængselsproblemer, oplyser Gladsaxe Kommune.
Derudover præsenterede Letbanesamarbejdet sammen med DSB før sommerferien en videreudvikling af arbejdet i form af en ide om lette tog, som også kan køre på de almindelige S-togskinner. En sådan løsning har den fordel, at den både ville kunne styrke det samlede S-togsnet og den kollektive trafik i hovedstadsområdet og forbedre den kollektive trafik langs Ring 3.
Billigt projekt med stor effekt
- Kommunerne bag Letbanesamarbejdet langs Ring 3 har leveret analysearbejdet, og regeringen har allerede sat 1,5 milliard kroner af i transporthandlingsplan til en løsning langs Ring 3. Der mangler kun at finde de sidste penge op til de 5,8 milliarder. Med det skulle være til at klare. For alle beregninger viser, at en letbane langs Ring 3 er et forholdsvist billigt projekt med stor effekt set i sammenligning med flere af de andre store trafikprojekter, som er blevet præsenteret i den seneste tid. Og hvis en letbane oven i købet med store fordele kan kombineres med S-tognettet, så er der ingen tid at spilde, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst.
I 2001 kostede trængslen i Hovedstadsområdet 5,7 milliarder kroner og den pris vil i 2015 være steget 11,5 milliarder kroner. Biltrafikken i Hovedstadsområdet vil stige med 37 procent frem mod 2015, og det er især på den tværgående trafik. Derfor har infrastrukturkommissionen også peget på den dårlige kollektive trafik på tværs af Hovedstadsområdet som et af de trafikproblemer, der under alle omstændigheder skal løses.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.