TØNDER: Tønder Kommune vil tænke mere helhedsorienteret for at begrænse socialt bedrageri.
Sociale bedragere går trange tider i møde i Tønder Kommune. For at komme misbrug af sociale ydelser til livs har kommunen indført helhedsorienteret sagsbehandling, som kort sagt handler om at sikre, at vigtige informationer er tilgængelige og til rådighed i hele organisationen på tværs af de enkelte afdelinger og forvaltninger.
Samtidig gør kommunen det lettere for borgerne at indberette socialt bedrageri. Bl.a. er der oprettet en sektion på hjemmesiden, hvor borgerne kan give kommunen oplysninger, hvis de har kendskab til eller mistanke om socialt bedrageri.
Helhedsorienteret sagsbehandling indebærer bl.a., at den enkelte medarbejder hele tiden skal tænke ud over sit eget skrivebord og indgå i tværfagligt samarbejde. Derved sikres, at alle relevante oplysninger bliver tilgængelige for alle relevante afdelinger og medarbejdere.
- Det giver os bedre muligheder for at opspore og stoppe misbrug. Samtidig opnår vi også en hurtigere, mere effektiv og serviceorienteret sagsbehandling, siger Asger Wind.
- Men helhedsorienteret sagsbehandling betyder også, at vi stiller krav til borgerne. Vi forventer, at de lever op til deres oplysningspligt, og derfor vil vi nu gøre en særlig indsats for at informere om, hvad borgerne har pligt til at fortælle os, når de søger eller modtager sociale ydelser. Bl.a. har vi lavet en lille folder, der i kort og overskuelig form beskriver borgernes oplysningspligt, oplyser borgerservicechefen.
Arbejdsdirektoratet har på vegne af Beskæftigelsesministeriet direkte opfordret kommunerne til at gøre en indsats for at begrænse det sociale bedrageri, siger Asger Wind.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.