
I det nye transportforlig mellem regeringen og en række partier i Folketinget om 'Bedre mobilitet' er der afsat 1,5 mia. kr. til en kollektiv trafikløsning langs den stærkt trafikerede Ring 3, der forbinder omegnskommunerne rundt om København. Nu har kommunerne og Region Hovedstaden så besluttet, at de gerne vil være med til at betale til en letbaneløsning.
Ønsker samme løsning som Århus
- Jeg er utrolig glad for, at vi i Ringby-Letbanesamarbejdet nu er blevet enige om at betale til en letbane udover de 1,5 mia. kr., som staten allerede har afsat til en kollektiv trafikløsning. Transportministren har tidligere sagt, at han er meget positiv overfor letbanen, forudsat at kommunerne og regionen også bakker op. Derfor ser jeg frem til, at vi mere konkret kan aftale finansiering, organisering og tidsplan for projektet, siger formanden for Ringby-Letbanesamarbejdet, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S).
Hun har noteret sig, at staten vil yde et meget betydeligt bidrag til en letbane i Århus.
- Vi er glade for, at Århus og regeringen har fundet hinanden. Og vi ser frem til lige så konstruktive forhandlinger, siger hun.
Vil mødes med ministeren
Karin Søjberg Holst opfordrer nu ministeren til at indkalde til et møde, hvor man nedsætter en politisk styregruppe bestående af ministeren, regionsformanden for Region Hovedstaden, repræsentanter for partierne bag trafikforliget og repræsentanter fra kommunerne bag Ringby-Letbanesamarbejdet med henblik på at blive enige om detaljerne i projektet.
- Der er mange detaljer, der skal være enighed om i sådan et projekt. For eksempel ønsker vi i ly af den aktuelle økonomiske situation at få mulighed for at låne til en medfinansiering. Til gengæld er vi åbne overfor nødvendigheden af etableringen af en letbane opdeles i etaper, siger Karin Søjberg Holst.
Fælles vision for hovedstadsområdet
Ringby Letbanesamarbejdet består af en række kommuner langs Ring 3 og Region Hovedstaden. Samarbejdet har i mange år kæmpet for at få en letbane langs Ring 3, da de mener, det er den eneste løsning, der for alvor kan løse trafikproblemerne og skabe vækst i hovedstadsområdet. Samarbejdet har blandt andet sammen med Real Dania udarbejdet en vision om bæredygtig udvikling af hovedstadsregionen, som har fået navnet LOOP City, hvor omdrejningspunktet er en letbane langs Ring 3.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.